සංයුත්ත නිකාය

ඛන්ධක වග්ගෝ

1.3.2.10. සීල සුත්තං

1.3.2.10. සීලය මුල්කොට වදාළ දෙසුම

122. ඒකං සමයං ආයස්‌මා ච සාරිපුත්තෝ ආයස්‌මා ච මහාකොට්ඨිතෝ බාරාණසියං විහරන්‌ති ඉසිපතනේ මිගදායේ. අථ ඛෝ ආයස්‌මා මහාකොට්ඨිතෝ සායන්‌හසමයං පටිසල්‌ලානා වුට්‌ඨිතෝ යේනායස්‌මා සාරිපුත්තෝ තේනුපසංකමි. උපසංකමිත්වා ආයස්මතා සාරිපුත්තේන සද්ධිං සම්මෝදි, සම්මෝදනීයං කථං සාරාණීයං වීතිසාරෙත්වා ඒකමන්තං නිසීදි. ඒකමන්තං නිසින්නෝ ඛෝ ආයස්මා මහා කොට්ඨිතෝ ආයස්මන්තං සාරිපුත්තං ඒතදවෝච. සීලවතා ආවුසෝ සාරිපුත්‌ත, භික්‌ඛුනා කතමේ ධම්‌මා යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බාති?

122. ඒ දිනවල ආයුෂ්මත් සාරිපුත්තයන් වහන්සේත්, ආයුෂ්මත් මහාකොට්ඨිතයන් වහන්සේත් වැඩවාසය කළේ බරණැස ඉසිපතන මිගදාය නම් වූ වනසෙනසුනේ. එදා ආයුෂ්මත් මහාකොට්ඨිතයන් වහන්සේ සවස් වරුවෙහි භාවනාවෙන් නැගිට ආයුෂ්මත් සාරිපුත්තයන් වහන්සේ වැඩසිටිය තැනට පැමිණුනා. පැමිණිලා ආයුෂ්මත් සාරිපුත්තයන් වහන්සේ සමග සතුටු වුණා. සතුටු විය යුතු පිළිසඳර කතාබහේ යෙදිලා එකත්පස්ව වැඩසිටියා. එකත්පස්ව වැඩසිටිය ආයුෂ්මත් මහාකොට්ඨිතයන් වහන්සේ, ආයුෂ්මත් සාරිපුත්තයන් වහන්සේගෙන් මෙකරුණ විමසුවා. “ප්‍රිය ආයුෂ්මත් සාරිපුත්තයෙනි, සිල්වත් භික්ෂුවක් විසින් මොන වගේ දෙයක්ද නුවණින් විමසිය යුත්තේ?”

සීලවතාවුසෝ කොට්ඨිත, භික්‌ඛුනා පඤ්‌චුපාදානක්‌ඛන්‌ධා අනිච්චතෝ දුක්ඛතෝ රෝගතෝ ගණ්‌ඩතෝ සල්ලතෝ අඝතෝ ආබාධතෝ පරතෝ පලෝකතෝ සුඤ්‌ඤතෝ අනත්තතෝ යෝනිසෝමනසිකාතබ්‌බා. කතමේ පඤ්‌ච? සෙය්‍යථීදං. රූපූපාදානක්‌ඛන්ධෝ, ….(පෙ)…. විඤ්‌ඤාණූපාදානක්‌ඛන්ධෝ. සීලවතාවුසෝ කොට්ඨිත, භික්‌ඛුනා ඉමේ පඤ්‌චුපාදානක්‌ඛන්‌ධා අනිච්චතෝ දුක්ඛතෝ ….(පෙ)…. අනත්තතෝ යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බා. ඨානං ඛෝ පනේතං ආවුසෝ, විජ්‌ජති. යං සීලවා භික්‌ඛු ඉමේ පඤ්‌චුපාදානක්ඛන්ධේ අනිච්චතෝ දුක්ඛතෝ ….(පෙ)…. අනත්තතෝ යෝනිසෝ මනසිකරොන්තෝ සෝතාපත්‌තිඵලං සච්‌ඡිකරෙය්‍යාති.

“ප්‍රිය ආයුෂ්මත් කොට්ඨිත, පංච උපාදානස්කන්ධය අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන්, රෝග වශයෙන්, සැරව ගෙඩියක් වශයෙන්, හුලක් වශයෙන්, පීඩාවක් වශයෙන්, ආබාධයක් වශයෙන්, අනුන්ගේ දෙයක් වශයෙන්, සිඳී බිඳී යන දෙයක් වශයෙන්, ‘මම, මාගේ’ ය යන කරුණින් හිස් වූ දෙයක් වශයෙන්, තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බැලීම තමයි සිල්වත් භික්ෂුවක් විසින් කළ යුත්තේ. කවර පංච උපාදානස්කන්ධයක් ගැනද යත්; ඒ කියන්නේ, රූප උපාදානස්කන්ධය …. (පෙ) …. විඤ්ඤාණ උපාදානස්කන්ධය. ප්‍රිය ආයුෂ්මත් කොට්ඨිත, මේ පංච උපාදානස්කන්ධය අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන් …. (පෙ) …. තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බැලීම තමයි සිල්වත් භික්ෂුවක් විසින් කළ යුත්තේ.

ප්‍රිය ආයුෂ්මතුනි, සිල්වත් භික්ෂුව ඔය පංච උපාදානස්කන්ධය අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන් …. (පෙ) …. තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බලන කොට සෝතාපත්තිඵලය සාක්ෂාත් කරන්නේ ය යන කරුණක් ඇද්ද එය සිදුවන්නේ ම ය.”

සෝතාපන්‌නේන පනාවුසෝ සාරිපුත්‌ත, භික්‌ඛුනා කතමේ ධම්‌මා යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බාති?

“එතකොට ප්‍රිය ආයුෂ්මත් සාරිපුත්තයෙනි, සෝතාපන්න වුණ භික්ෂුව විසින් නුවණින් විමස විමසා බැලිය යුත්තේ කවර දෙයක්ද?”

සෝතාපන්‌නේනපි ඛෝ ආවුසෝ කොට්ඨිත, භික්‌ඛුනා ඉමේ පඤ්‌චුපාදානක්‌ඛන්‌ධා අනිච්චතෝ ….(පෙ)…. අනත්තතෝ යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බා. ඨානං ඛෝ පනේතං ආවුසෝ, විජ්‌ජති. යං සෝතාපන්නෝ භික්‌ඛු ඉමේ පඤ්‌චුපාදානක්ඛන්ධේ අනිච්චතෝ දුක්ඛතෝ ….(පෙ)…. අනත්තතෝ යෝනිසෝ මනසිකරොන්තෝ සකදාගාමීඵලං සච්‌ඡිකරෙය්‍යාති.

“ප්‍රිය ආයුෂ්මත් කොට්ඨිත, සෝතාපන්න භික්ෂුව වුණත් ඔය පංච උපාදානස්කන්ධයමයි අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන්, …. (පෙ) …. තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බැලිය යුත්තේ. ප්‍රිය ආයුෂ්මතුනි, සෝතාපන්න භික්ෂුව ඔය පංච උපාදානස්කන්ධය අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන් …. (පෙ) …. තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බලන කොට සකදාගාමීඵලය සාක්ෂාත් කරන්නේ ය යන කරුණක් ඇද්ද එය සිදුවන්නේ ම ය.”

සකදාගාමිනා පනාවුසෝ සාරිපුත්‌ත, භික්‌ඛුනා කතමේ ධම්‌මා යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බාති?

“එතකොට ප්‍රිය ආයුෂ්මත් සාරිපුත්තයෙනි, සකදාගාමී වුණ භික්ෂුව විසින් නුවණින් විමස විමසා බැලිය යුත්තේ කවර දෙයක්ද?”

සකදාගාමිනාපි ඛෝ ආවුසෝ කොට්ඨිත, භික්‌ඛුනා ඉමේ පඤ්‌චුපාදානක්‌ඛන්‌ධා අනිච්චතෝ දුක්ඛතෝ ….(පෙ)…. අනත්තතෝ යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බා. ඨානං ඛෝ පනේතං ආවුසෝ, විජ්‌ජති. යං සකදාගාමී භික්‌ඛු ඉමේ පඤ්‌චුපාදානක්‌ඛන්‌ධේ අනිච්චතෝ දුක්ඛතෝ ….(පෙ)…. අනත්‌තතෝ යෝනිසෝ මනසිකරොන්තෝ අනාගාමිඵලං සච්‌ඡිකරෙය්‍යාති.

“ප්‍රිය ආයුෂ්මත් කොට්ඨිත, සකදාගාමී භික්ෂුව වුණත් ඔය පංච උපාදානස්කන්ධයමයි අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන්, …. (පෙ) …. තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බැලිය යුත්තේ. ප්‍රිය ආයුෂ්මතුනි, සකදාගාමී භික්ෂුව ඔය පංච උපාදානස්කන්ධය අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන් …. (පෙ) …. තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බලන කොට අනාගාමීඵලය සාක්ෂාත් කරන්නේ ය යන කරුණක් ඇද්ද එය සිදුවන්නේ ම ය.”

අනාගාමිනා පනාවුසෝ සාරිපුත්‌ත, භික්‌ඛුනා කතමේ ධම්‌මා යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බාති? අනාගාමිනාපි ඛෝ ආවුසෝ කොට්ඨිත, භික්‌ඛුනා ඉමේ පඤ්‌චුපාදානක්‌ඛන්‌ධා අනිච්චතෝ දුක්ඛතෝ ….(පෙ)…. අනත්තතෝ යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බා. ඨානං ඛෝ පනේතං ආවුසෝ, විජ්‌ජති යං අනාගාමී භික්‌ඛු ඉමේ පඤ්‌චුපාදානක්‌ඛන්‌ධේ අනිච්චතෝ දුක්ඛතෝ ….(පෙ)…. අනත්තතෝ යෝනිසෝ මනසිකරොන්තෝ අරහත්‌තඵලං සච්‌ඡිකරෙය්‍යාති.

“එතකොට ප්‍රිය ආයුෂ්මත් සාරිපුත්තයෙනි, අනාගාමී වුණ භික්ෂුව විසින් නුවණින් විමස විමසා බැලිය යුත්තේ කවර දෙයක්ද?”

“ප්‍රිය ආයුෂ්මත් කොට්ඨිත, අනාගාමී වුණ භික්ෂුව වුණත් ඔය පංච උපාදානස්කන්ධයමයි අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන්, …. (පෙ) …. තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බැලිය යුත්තේ. ප්‍රිය ආයුෂ්මතුනි, අනාගාමී භික්ෂුව ඔය පංච උපාදානස්කන්ධය අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන් …. (පෙ) …. තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බලන කොට අරහත්ඵලය සාක්ෂාත් කරන්නේ ය යන කරුණක් ඇද්ද එය සිදුවන්නේ ම ය.”

අරහතා පනාවුසෝ සාරිපුත්‌ත, කතමේ ධම්‌මා යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බාති?

අරහතාපි ඛෝ ආවුසෝ කොට්ඨිත, ඉමේ පඤ්‌චුපාදානක්ඛන්ධා අනිච්චතෝ දුක්ඛතෝ රෝගතෝ ගණ්‌ඩතෝ සල්‌ලතෝ අඝතෝ ආබාධතෝ පරතෝ පලෝකතෝ සුඤ්‌ඤතෝ අනත්තතෝ යෝනිසෝ මනසිකාතබ්‌බා. නත්‌ථි ඛෝ ආවුසෝ, අරහතෝ උත්‌තරිං කරණීයං, කතස්‌ස වා පතිචයෝ. අපි ච ඉමේ ධම්‌මා භාවිතා බහුලීකතා දිට්‌ඨධම්‌මසුඛවිහාරාය චේව සංවත්‌තන්‌ති සතිසම්‌පජඤ්‌ඤාය චාති.

“එතකොට ප්‍රිය ආයුෂ්මත් සාරිපුත්තයෙනි, අරහත් වුණ භික්ෂුව විසින් නුවණින් විමස විමසා බැලිය යුත්තේ කවර දෙයක්ද?”

“ප්‍රිය ආයුෂ්මත් කොට්ඨිත, මේ පංච උපාදානස්කන්ධයම අනිත්‍ය වශයෙන්, දුක් වශයෙන්, රෝග වශයෙන්, සැරව ගෙඩියක් වශයෙන්, හුලක් වශයෙන්, පීඩාවක් වශයෙන්, ආබාධයක් වශයෙන්, අනුන්ගේ දෙයක් වශයෙන්, සිඳී බිඳී යන දෙයක් වශයෙන්, ‘මම, මාගේ’ ය යන කරුණින් හිස් වූ දෙයක් වශයෙන්, තමා වසඟයෙහි පවත්වා ගත නොහැකි දෙයක් වශයෙන් නුවණින් විමසා බැලීම තමයි අරහත් භික්ෂුවක් විසිනුත් කළ යුත්තේ. ප්‍රිය ආයුෂ්මතුනි, රහතන් වහන්සේට ආයෙමත් අමුතුවෙන් කරන්න දෙයක් නෑ. කොට අවසන් දෙයක් නැවත නැවත කිරීමකුත් නෑ. නමුත් වඩන ලද බහුල වශයෙන් ප්‍රගුණ කරන ලද මේ දහම් මේ ජීවිතයේ දී ම සැප සේ වාසය කිරීම පිණිසත්, සිහි නුවණ පිණිසත් තමයි පවතින්නේ.”

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

සීල සූත්‍රය නිමා විය.

ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/sn3_1-3-2-10/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M