අංගුත්තර නිකාය

ඡක්ක නිපාතෝ

11. තිකවග්ගෝ

11. තික වර්ගය

6.1.1. රාග සුත්තං

රාගය ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝ මේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

රාගෝ, දෝසෝ, මෝහෝ. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

රාගය, ද්වේෂය, හා මෝහය යි. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

රාගස්ස පහානාය අසුභා භාවේතබ්බා. දෝසස්ස පහානාය මෙත්තා භාවේතබ්බා. මෝහස්ස පහානාය පඤ්ඤා භාවේතබ්බා.

රාගය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අසුභය වැඩිය යුත්තේ ය. ද්වේෂය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මෙත් සිත වැඩිය යුත්තේ ය. මෝහය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස ප්‍රඥාව වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

රාග සූත්‍රය නිමා විය.

6.1.2. දුච්චරිත සුත්තං

දුසිරිත ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං …..

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝමේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

කායදුච්චරිතං, වචීදුච්චරිතං, මනෝදුච්චරිතං. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

කාය දුෂ්චරිතය, වචී දුෂ්චරිතය සහ මනෝ දුෂ්චරිතය යි. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

කායදුච්චරිතස්ස පහානාය කායසුචරිතං භාවේතබ්බං. වචීදුච්චරිතස්ස පහානාය වචීසුචරිතං භාවේතබ්බං. මනෝදුච්චරිතස්ස පහානාය මනෝසුචරිතං භාවේතබ්බං.

කාය දුෂ්චරිතය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස කාය සුචරිතය වැඩිය යුත්තේ ය. වචී දුෂ්චරිතය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස වචී සුචරිතය වැඩිය යුත්තේ ය. මනෝ දුෂ්චරිතය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මනෝ සුචරිතය වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

දුච්චරිත සූත්‍රය නිමා විය.

6.1.3. විතක්ක සුත්තං

විතර්ක ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං …..

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝ මේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

කාමවිතක්කෝ, ව්‍යාපාදවිතක්කෝ, විහිංසාවිතක්කෝ. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

කාම විතර්කය, ව්‍යාපාද විතර්කය සහ විහිංසා විතර්කය යි. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

කාමවිතක්කස්ස පහානාය නෙක්ඛම්මවිතක්කෝ භාවේතබ්බෝ. ව්‍යාපාදවිතක්කස්ස පහානාය අව්‍යාපාදවිතක්කෝ භාවේතබ්බෝ. විහිංසාවිතක්කස්ස පහානාය අවිහිංසාවිතක්කෝ භාවේතබ්බෝ.

කාම විතර්කය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස නෙක්ඛම්ම විතර්කය වැඩිය යුත්තේ ය. ව්‍යාපාද විතර්කය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අව්‍යාපාද විතර්කය වැඩිය යුත්තේ ය. විහිංසා විතර්කය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අවිහිංසා විතර්කය වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

විතක්ක සූත්‍රය නිමා විය.

6.1.4. සඤ්ඤා සුත්තං

සංඥා ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං …..

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝ මේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

කාමසඤ්ඤා, ව්‍යාපාදසඤ්ඤා, විහිංසාසඤ්ඤා. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

කාම සංඥාව, ව්‍යාපාද සංඥාව සහ විහිංසා සංඥාව යි. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

කාමසඤ්ඤාය පහානාය නෙක්ඛම්මසඤ්ඤා භාවේතබ්බා. ව්‍යාපාදසඤ්ඤාය පහානාය අව්‍යාපාදසඤ්ඤා භාවේතබ්බා. විහිංසාසඤ්ඤාය පහානාය අවිහිංසාසඤ්ඤා භාවේතබ්බා.

කාම සංඥාව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස නෙක්ඛම්ම සංඥාව වැඩිය යුත්තේ ය. ව්‍යාපාද සංඥාව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අව්‍යාපාද සංඥාව වැඩිය යුත්තේ ය. විහිංසා සංඥාව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අවිහිංසා සංඥාව වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

සඤ්ඤා සූත්‍රය නිමා විය.

6.1.5. ධාතු සුත්තං

ධාතු ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං …..

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝ මේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

කාමධාතු, ව්‍යාපාදධාතු, විහිංසාධාතු. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

කාම ධාතුව, ව්‍යාපාද ධාතුව සහ විහිංසා ධාතුව යි. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

කාමධාතුයා පහානාය නෙක්ඛම්මධාතු භාවේතබ්බා. ව්‍යාපාදධාතුයා පහානාය අව්‍යාපාදධාතු භාවේතබ්බා. විහිංසාධාතුයා පහානාය අවිහිංසාධාතු භාවේතබ්බා.

කාම ධාතුව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස නෙක්ඛම්ම ධාතුව වැඩිය යුත්තේ ය. ව්‍යාපාද ධාතුව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අව්‍යාපාද ධාතුව වැඩිය යුත්තේ ය. විහිංසා ධාතුව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අවිහිංසා ධාතුව වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

ධාතු සූත්‍රය නිමා විය.

6.1.6. අස්සාද සුත්තං

ආශ්වාදය ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං …..

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝ මේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

අස්සාදදිට්ඨි, අත්තානුදිට්ඨි, මිච්ඡාදිට්ඨි. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

ආශ්වාද දෘෂ්ටිය, අත්තානු දෘෂ්ටිය, මිථ්‍යා දෘෂ්ටිය ය. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

අස්සාදදිට්ඨියා පහානාය අනිච්චසඤ්ඤා භාවේතබ්බා. අත්තානුදිට්ඨියා පහානාය අනත්තසඤ්ඤා භාවේතබ්බා. මිච්ඡාදිට්ඨියා පහානාය සම්මාදිට්ඨි භාවේතබ්බා.

ආශ්වාද දෘෂ්ටිය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අනිත්‍ය සංඥාව වැඩිය යුත්තේ ය. අත්තානු දෘෂ්ටිය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අනාත්ම සංඥාව වැඩිය යුත්තේ ය. මිථ්‍යා දෘෂ්ටිය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස සම්‍යක් දෘෂ්ටිය වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

අස්සාද සූත්‍රය නිමා විය.

6.1.7. අරති සුත්තං

අරතිය ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං …..

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝ මේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

අරති, විහිංසා, අධම්මචරියා. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

අරතිය, විහිංසාව සහ අධර්ම චරියාව යි. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

අරතියා පහානාය මුදිතා භාවේතබ්බා. විහිංසාය පහානාය අවිහිංසා භාවේතබ්බා. අධම්මචරියාය පහානාය ධම්මචරියා භාවේතබ්බා.

අරතිය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මුදිතාව වැඩිය යුත්තේ ය. විහිංසාව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අවිහිංසාව වැඩිය යුත්තේ ය. අධර්මචරියාව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස ධර්මචරියාව වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

අරති සූත්‍රය නිමා විය.

6.1.8. අසන්තුට්ඨි සුත්තං

ලද දෙයින් සතුටු නොවීම ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං …..

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝ මේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

අසන්තුට්ඨිතා, අසම්පජඤ්ඤං, මහිච්ඡතා. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

ලද දෙයින් සතුටු නොවීම, නුවණින් යුක්ත නොවීම සහ මහත් ආශා ඇති බව යි. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

අසන්තුට්ඨිතාය පහානාය සන්තුට්ඨිතා භාවේතබ්බා. අසම්පජඤ්ඤස්ස පහානාය සම්පජඤ්ඤං භාවේතබ්බං. මහිච්ඡතාය පහානාය අප්පිච්ඡතා භාවේතබ්බා.

ලද දෙයින් සතුටු නොවීම ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස ලද දෙයින් සතුටු වීම වැඩිය යුත්තේ ය. නුවණින් යුක්ත නොවීම ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස නුවණින් යුක්ත වීම වැඩිය යුත්තේ ය. මහත් ආශා ඇති බව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අලපේච්ඡ බව වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

අසන්තුට්ඨි සූත්‍රය නිමා විය.

6.1.9. දෝවචස්සතා සුත්තං

අකීකරු වීම ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං …..

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝ මේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

දෝවචස්සතා, පාපමිත්තතා, චේතසෝ වික්ඛේපෝ. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

අකීකරු වීම, පවිටු මිතුරන් ඇති බව සහ සිතෙහි වික්ෂේපය යි. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

දෝවචස්සතාය පහානාය සෝවචස්සතා භාවේතබ්බා. පාපමිත්තතාය පහානාය කල්‍යාණමිත්තතා භාවේතබ්බා. චේතසෝ වික්ඛේපස්ස පහානාය ආනාපානස්සති භාවේතබ්බා.

අකීකරු වීම ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස කීකරු බව වැඩිය යුත්තේ ය. පවිටු මිතුරන් ඇති බව ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස කලණ මිතුරන් ඇති බව වැඩිය යුත්තේ ය. සිතෙහි විසිරීම ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස ආනාපානසතිය වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

දෝවචස්සතා සූත්‍රය නිමා විය.

6.1.10. උද්ධච්ච සූත්‍රය

සිතෙහි විසිරීම ගැන වදාළ දෙසුම

සාවත්ථිනිදානං …..

සැවැත් නුවර දී ය …..

තයෝ මේ භික්ඛවේ ධම්මා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුනකි. ඒ කවර තුනක් ද යත්;

උද්ධච්චං, අසංවරෝ, පමාදෝ. ඉමේ ඛෝ භික්ඛවේ තයෝ ධම්මා.

සිතෙහි විසිරීම, අසංවරය සහ ප්‍රමාදය යි. මහණෙනි, මේ වනාහී කරුණු තුන යි.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බා. කතමේ තයෝ:

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස තුන් ධර්මයක් වැඩිය යුත්තේ ය. ඒ කවර තුන් ධර්මයක් ද යත්;

උද්ධච්චස්ස පහානාය සමථෝ භාවේතබ්බෝ. අසංවරස්ස පහානාය සංවරෝ භාවේතබ්බෝ. පමාදස්ස පහානාය අප්පමාදෝ භාවේතබ්බෝ.

සිතෙහි විසිරීම ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස සමථ භාවනාව වැඩිය යුත්තේ ය. අසංවරය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස සංවර බව වැඩිය යුත්තේ ය. ප්‍රමාදය ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස අප්‍රමාදය වැඩිය යුත්තේ ය.

ඉමේසං ඛෝ භික්ඛවේ තිණ්ණං ධම්මානං පහානාය ඉමේ තයෝ ධම්මා භාවේතබ්බාති.

මහණෙනි, මේ කරුණු තුන ප්‍රහාණය කිරීම පිණිස මේ තුන් ධර්මය වැඩිය යුත්තේ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

උද්ධච්ච සූත්‍රය නිමා විය.

තික වග්ගෝ.

තික වර්ගය යි.

තස්සුද්දානං:

එහි පිළිවෙල උද්දානයයි :

රාගදුච්චරිත විතක්කසඤ්ඤා ධාතූති වුච්චති,
අස්සාද අරතිතුට්ඨි දෝව ච උද්ධච්චේන වග්ගෝ’ති.

රාග සූත්‍රය, දුච්චරිත සූත්‍රය, විතක්ක සූත්‍රය, සංඥා සූත්‍රය, ධාතු සූත්‍රය, අස්සාද සූත්‍රය, අරති සූත්‍රය, අසන්තුට්ඨි සූත්‍රය, දෝවචස්සතා සූත්‍රය සහ උද්ධච්ච සූත්‍රය වශයෙන් මෙහි සූත්‍ර දශයකි.

ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/an4_6-1/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M