සංයුත්ත නිකාය

ඛන්ධක වග්ගෝ

1.2.5.10. අනිච්චසඤ්ඤා සුත්තං

1.2.5.10. අනිත්‍ය සඤ්ඤාව වැඩීම ගැන වදාළ දෙසුම

102. සාවත්ථියං…..

102. සැවැත් නුවරදී ……………….

අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භික්ඛවේ, භාවිතා බහුලීකතා සබ්‌බං කාමරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං රූපරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං භවරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං අවිජ්‌ජං පරියාදියති, සබ්‌බං අස්‌මිමානං පරියාදියති, සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා. හැම රූපරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා. හැම භවරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා. හැම අවිද්‍යාවක් ම ගෙවිලා යනවා. මම වෙමියි කියන හැම මානයක් ම ගෙවිලා යනවා. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, සරදසමයේ කස්‌සකෝ මහානං‌ගලේන කසන්‌තෝ සබ්‌බානි මූලසන්‌තානකානි සම්‌පදාලෙන්‌තෝ කසති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා බහුලීකතා සබ්‌බං කාමරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං රූපරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං භවරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං අවිජ්‌ජං පරියාදියති, සබ්‌බං අස්‌මිමානං පරියාදියති, සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. ගොවියෙක් සරත් කාලයේ මහා නඟුලක් අරගෙන කුඹුරක් සාන කොට විහිදිලා ඇති සියලුම මුල් සිඳ බිඳ ගෙන යන විදිහට හානවා. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා. හැම රූපරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා. හැම භවරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා. හැම අවිද්‍යාවක් ම ගෙවිලා යනවා. මම වෙමියි කියන හැම මානයක් ම ගෙවිලා යනවා. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, බබ්‌බජලායකෝ බබ්‌බජං ලායිත්‌වා අග්‌ගේ ගහෙත්වා ඕධුනාති නිද්‌ධුනාති නිප්ඵෝටේති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා බහුලීකතා සබ්‌බං කාමරාගං ….(පෙ)…. සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. බබුස් තණ කපන කෙනෙක් බබුස් තණ කපලා හිට, ඒවා අගින් අරගෙන යටි අතටත් පොළනවා. උඩු අතටත් පොළනවා. පොළලා පැත්ත දානවා. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා …. (පෙ) …. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, අම්‌බපිණ්‌ඩියා වණ්‌ටච්‌ඡින්‌නාය යානි තත්‍ර අම්‌බානි වණ්‌ටුපනිබද්ධානි සබ්‌බානි තානි තදන්‌වයානි භවන්‌ති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා බහුලීකතා සබ්‌බං කාමරාගං ….(පෙ)…. සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. අඹ පොකුරක් තියෙනවා. ඒ අඹ පොකුරේ මුල නැට්ට කපා දැමූ විට ඒ නැට්ට හා බැඳුණු යම්තාක් අඹ ඇද්ද, ඒ හැම අඹයක් ම එක පොකුරට බිම වැටෙනවා. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා …. (පෙ) …. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, කූටාගාරස්‌ස යා කාචි ගෝපානසියෝ සබ්‌බා තා කූටං‌ගමා කූටනින්‌නා කූටසමෝසරණා, කූටං තාසං අග්‌ගමක්‌ඛායති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා ….(පෙ)…. සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. කූටාගාරයක යම්තාක් පරාල තියෙනවා නම්, ඒ සෑම පරාලයක් ම තියෙන්නේ කැණිමඬලට නැඹුරු වෙලයි. කැණිමඬල පිහිට කරගෙනයි. ඒ පරාලයන්ට අග්‍ර වෙන්නේ කැණිමඬලමයි. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා …. (පෙ) …. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, යේ කේචි මූලගන්‌ධා කාලානුසාරී තේසං අග්‌ගමක්‌ඛායති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා ….(පෙ)…. සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. යම්කිසි මුල්වල සුවඳක් තියෙනවා නම්, කළු අගිල් මුලේ සුවඳ තමයි ඒ සෑම මුල් සුවඳකින් ම අග්‍රවෙන්නේ. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා …. (පෙ) …. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, යේ කේචි සාරගන්‌ධා, ලෝහිතචන්‌දනං තේසං අග්‌ගමක්‌ඛායති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා ….(පෙ)…. සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. යම්කිසි අරටුවල සුවඳක් තියෙනවා නම්, රත් සඳුන් අරටුවේ සුවඳ තමයි ඒ සෑම අරටු සුවඳකින්ම අග්‍රවෙන්නේ. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා …. (පෙ) …. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, යේ කේචි පුප්‌ඵගන්‌ධා, වස්‌සිකං තේසං අග්‌ගමක්‌ඛායති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා ….(පෙ)…. සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. යම්කිසි මල්වල සුවඳක් තියෙනවා නම්, දෑ සමන් මලේ සුවඳ තමයි ඒ සෑම මල් සුවඳකින්ම අග්‍රවෙන්නේ. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා …. (පෙ) …. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, යේ කේචි කුඩ්ඪරාජානෝ සබ්බේ තේ රඤ්‌ඤෝ චක්‌කවත්‌තිස්‌ස අනුයුත්තා භවන්‌ති, රාජා තේසං චක්‌කවත්‌ති අග්‌ගමක්‌ඛායති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා ….(පෙ)…. සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. යම් පොඩි පොඩි රජවරු ඉන්නවා නම්, ඒ සියලු දෙනාම සක්විති රජ්ජුරුවන්ට අනුකූලවයි ඉන්නේ. සක්විති රජ්ජුරුවෝ තමයි ඒ සෑම රජෙකුට ම අග්‍රවෙන්නේ. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා …. (පෙ) …. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, යා කාචි තාරකරූපානං පභා, සබ්‌බා තා චන්‌දිමප්‌පභාය කලං නාග්‌ඝන්‌ති සෝළසිං, චන්‌දප්‌පභා තාසං අග්‌ගමක්‌ඛායති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා ….(පෙ)…. සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. තාරුකා රූපවල යම්කිසි ප්‍රභාවක් ඇත්නම්, ඒ සෑම දීප්තියක් ම චන්ද්‍රයාගේ දීප්තියෙන් සොළොස් කලාවෙන් කොටසක් තරම්වත් වටින්නේ නෑ. චන්ද්‍රයාගේ දීප්තිය ම යි තරු එළියට වඩා අග්‍රවෙන්නේ. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා …. (පෙ) …. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ, සරදසමයේ විද්‌ධේ විගතවලාහකේ දේවේ ආදිච්‌චෝ නභං අබ්‌භුස්‌සුක්‌කමානෝ, සබ්‌බං ආකාසගතං තමගතං අභිවිහච්‌ච භාසතේ ච තපතේ ච විරෝචතේ ච. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා භාවිතා බහුලීකතා සබ්‌බං කාමරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං රූපරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං භවරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං අවිජ්‌ජං පරියාදියති, සබ්‌බං අස්‌මිමානං පරියාදියති සමූහන්ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. සරත් කාලයේ වළාකුළින් තොර, එළිය වැටුණු අහසෙහි හිරු අහසට නැගෙන කොට අහසේ පැතිර තිබූ සෑම අඳුරු ගතියක් ම සම්පූර්ණයෙන් ම නැතිවෙලා දිළිසෙනවා. බබලනවා. අතිශයින් ම බබලනවා. පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට ම අනිත්‍ය සඤ්ඤාව හොඳට වැඩුවොත්, බහුල වශයෙන් වැඩුවොත් හැම කාමරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා. හැම රූපරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා. හැම භවරාගයක් ම ගෙවිලා යනවා. හැම අවිද්‍යාවක් ම ගෙවිලා යනවා. මම වෙමියි කියන හැම මානයක් ම ගෙවිලා යනවා. මුලින් ම ඉදිරිලා යනවා.

කථං භාවිතා ච භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා කථං බහුලීකතා සබ්‌බං කාමරාගං පරියාදියති ….(පෙ)…. සබ්‌බං අස්‌මිමානං පරියාදියති සමූහන්ති?

පින්වත් මහණෙනි, කොයි විදිහට වඩන ලද, කොයි විදිහට බහුල වශයෙන් වඩන ලද අනිත්‍ය සඤ්ඤාවද, හැම කාමරාගයක් ම ගෙවා දමන්නේ? …. (පෙ) …. හැම අස්මිමානයක් ම ගෙවා දමන්නේ? මුලින් ම නසන්නේ?

ඉති රූපං, ඉති රූපස්‌ස සමුදයෝ, ඉති රූපස්‌ස අත්ථගමෝ. ඉති වේදනා ….(පෙ)…. ඉති සඤ්‌ඤා ….(පෙ)…. ඉති සංඛාරා ….(පෙ)…. ඉති විඤ්‌ඤාණං, ඉති විඤ්‌ඤාණස්‌ස සමුදයෝ, ඉති විඤ්‌ඤාණස්‌ස අත්ථගමෝති. ඒවං භාවිතා ඛෝ භික්ඛවේ, අනිච්‌චසඤ්‌ඤා ඒවං බහුලීකතා සබ්‌බං කාමරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං රූපරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං භවරාගං පරියාදියති, සබ්‌බං අවිජ්‌ජං පරියාදියති, සබ්‌බං අස්‌මිමානං පරියාදියති. සමූහන්තීති.

මේ තමයි රූපය කියලා, මේ තමයි රූපයේ හටගැනීම කියලා, මේ තමයි රූපයේ නැතිවීම කියලා, මේ තමයි විඳීම කියලා …. (පෙ) …. මේ තමයි සඤ්ඤාව කියලා …. (පෙ) …. මේ තමයි සංස්කාර කියලා …. (පෙ) …. මේ තමයි විඤ්ඤාණය කියලා, මේ තමයි විඤ්ඤාණයේ හටගැනීම කියලා, මේ තමයි විඤ්ඤාණයේ නැතිවීම කියලා, පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට වඩන ලද, ඔය විදිහට බහුල වශයෙන් වඩන ලද අනිත්‍ය සඤ්ඤාව තමයි හැම කාමරාගයක් ම ගෙවා දමන්නේ. හැම රූපරාගයක් ම ගෙවා දමන්නේ. හැම භවරාගයක් ම ගෙවා දමන්නේ. හැම අවිද්‍යාවක් ම ගෙවා දමන්නේ. මම වෙමියි කියන හැම මානයක් ම ගෙවා දමන්නේ. මුලින් ම නසා දමන්නේ.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

අනිච්චසඤ්ඤා සූත්‍රය නිමා විය.

පුප්‌ඵවග්ගෝ පඤ්චමෝ.

පස්වෙනි පුප්ඵ වර්ගය අවසන් විය.

තත්‍රැද්‌දානං –

එහි පිළිවෙල උද්දානයයි :

නදී පුප්‌ඵඤ්‌ච ඵේණඤ්‌ච, ගෝමයඤ්‌ච නඛසිඛං.
සුද්‌ධිකං ද්‌වේ ච ගද්‌දුලා, වාසිජටං අනිච්‌චතාති.

නදී සූත්‍රය, පුප්ඵ සූත්‍රය, ඵේණපිණ්ඩූපම සූත්‍රය, ගෝමයපිණ්ඩූපම සූත්‍රය, නඛසිඛෝපම සූත්‍රය, සුද්ධික සූත්‍රය, ගද්දුල සූත්‍ර දෙක, වාසිජටෝපම සූත්‍රය, අනිච්චසඤ්ඤා සූත්‍රය යන මේ දෙසුම්වලින් මෙම වර්ගය සමන්විතයි.

මජ්ඣිමපණ්‌ණාසකං සමත්‌තං.

මජ්ඣිම පණ්ණාසකය සමාප්තයි.

තස්‌ස මජ්ඣිමපණ්‌ණාසකස්‌ස වග්‌ගුද්‌දානං.

ඒ මජ්ඣිම පණ්ණාසකයෙහි වර්ගයන්ගේ පිළිවෙල උද්දානයයි.

උපයෝ අරහන්‌තෝ ච, ඛජ්‌ජනීයෝ ථේරසව්‌හයෝ
පුප්‌ඵවග්‌ගේන පණ්‌ණාසෝ දුතියෝ තේන වුච්‌චති.

උපය වර්ගය, අරහන්ත වර්ගය, ඛජ්ජනීය වර්ගය, ථේර වර්ගය, පුප්ඵ වර්ගය යන මෙයින් මේ පණ්ණාසකය සමන්විත වේ.

ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/sn3_1-2-5-10/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M