සංයුත්ත නිකාය

නිදාන වග්ගෝ

1.7.1. අස්සුතවන්තු සුත්තං

1.7.1. අශ්‍රැතවත් පෘථග්ජනයා ගැන වදාළ දෙසුම

ඒවං මේ සුතං. ඒකං සමයං භගවා සාවත්‌ථියං විහරති ජේතවනේ අනාථපිණ්‌ඩිකස්‌ස ආරාමේ. තත්‍ර ඛෝ භගවා …..(පෙ)….. ඒතදවෝච.

මා හට අසන්නට ලැබුණේ මේ විදිහටයි. ඒ දිනවල භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වැඩසිටියේ සැවැත් නුවර ජේතවනය නම් වූ අනේපිඬු සිටුතුමාගේ ආරාමයේය. එහිදී …. (පෙ) …. මෙය වදාළා.

අස්‌සුතවා භික්ඛවේ පුථුජ්‌ජනෝ ඉමස්‌මිං චාතුම්මහාභූතිකස්‌මිං කායස්‌මිං නිබ්‌බින්‌දෙය්‍යපි විරජ්‌ජෙය්‍යපි විමුච්‌චෙය්‍යපි. තං කිස්‌ස හේතු? දිස්‌සති භික්ඛවේ ඉමස්‌ස චාතුම්මහාභූතිකස්‌ස කායස්‌ස ආචයෝපි අපචයෝපි ආදානම්‌පි නික්‌ඛේපනම්‌පි. තස්‌මා තත්‍රාස්‌සුතවා පුථුජ්‌ජනෝ නිබ්‌බින්‌දෙය්‍යපි විරජ්‌ජෙය්‍යපි විමුච්‌චෙය්‍යපි.

“පින්වත් මහණෙනි, අශ්‍රැතවත් පෘථග්ජනයාට සතර මහා භූතයන්ගෙන් හටගත් මේ ශරීරය ගැන නම් කළකිරිලාත් යනවා. එපාත් වෙනවා. නිදහස් වෙන්නත් හිතෙනවා. ඒකට හේතුව මොකක්ද? පින්වත් මහණෙනි, සතර මහා භූතයන්ගෙන් හටගත් මේ ශරීරයේ වැඩීමත්, පිරිහීයාමත්, අල්ලා ගැනීමත්, අත්හැරීමත් දකින්නට ලැබෙනවා. අශ්‍රැතවත් පෘථග්ජනයා මේ ශරීරය ගැන කළකිරෙන්නෙත්, එපා වෙන්නෙත්, නිදහස් වෙන්න හිතන්නෙත් ඒ නිසාමයි.

යං ‌ච ඛෝ ඒතං භික්ඛවේ වුච්‌චති, චිත්‌තං ඉතිපි මනෝ ඉතිපි විඤ්‌ඤාණං ඉතිපි, තත්‍රාස්‌සුතවා පුථුජ්‌ජනෝ නාලං නිබ්‌බින්‌දිතුං නාලං විරජ්‌ජිතුං නාලං විමුච්‌චිතුං. තං කිස්‌ස හේතු? දීඝරත්‌තං හේතං භික්ඛවේ අස්‌සුතවතෝ පුථුජ්‌ජනස්‌ස අජ්‌ඣෝසිතං මමායිතං පරාමට්‌ඨං, ඒතං මම, ඒසෝ හමස්‌මි, ඒසෝ මේ අත්‌තාති. තස්‌මා තත්‍රාස්‌සුතවා පුථුජ්‌ජනෝ නාලං නිබ්‌බින්‌දිතුං නාලං විරජ්‌ජිතුං නාලං විමුච්‌චිතුං.

නමුත් පින්වත් මහණෙනි, මේ හිත කියල, මනස කියල, විඤ්ඤාණය කියලා යම් දෙයකට කියනවා නම්, අන්න ඒ ගැන නම් අශ්‍රැතවත් පෘථග්ජනයා කළකිරෙන්නට විදිහක් නෑ. එපා වෙන්නට විදිහක් නෑ. නිදහස් වීමට හිතන්නට විදිහක් නෑ. ඒකට හේතුව මොකක්ද? පින්වත් මහණෙනි, අශ්‍රැතවත් පෘථග්ජනයා විසින් දීර්ඝ කාලයක් මුළුල්ලේ ‘මේක මගේ, මේ තමයි මම, මේ තමයි මගේ ආත්මය’ කියලා ඒ කෙරෙහි බැසගෙන ඉන්නවා. මමත්වයෙන් ඉන්නවා. වැළඳගෙන ඉන්නවා. පින්වත් මහණෙනි, අශ්‍රැතවත් පෘථග්ජනයාට ඒ ගැන කළකිරෙන්නට බැරි, එපා වෙන්නට බැරි, නිදහස් වීමට හිතන්නට බැරි ඒ නිසාමයි.

වරං භික්ඛවේ අස්‌සුතවා පුථුජ්‌ජනෝ ඉමං චාතුම්මහාභූතිකං කායං අත්‌තතෝ උපගච්‌ඡෙය්‍ය, න ත්වේව චිත්‌තං. තං කිස්‌ස හේතු? දිස්‌සතායං භික්ඛවේ චාතුම්මහාභූතිකෝ කායෝ ඒකම්‌පි වස්‌සං තිට්‌ඨමානෝ, ද්‌වේපි වස්‌සානි තිට්‌ඨමානෝ, තීණිපි වස්‌සානි තිට්‌ඨමානෝ, චත්‌තාරිපි වස්‌සානි තිට්‌ඨමානෝ, පඤ්‌චපි වස්‌සානි තිට්‌ඨමානෝ, දසපි වස්‌සානි තිට්‌ඨමානෝ, වීසතිපි වස්‌සානි තිට්‌ඨමානෝ, තිංසම්‌පි වස්‌සානි තිට්‌ඨමානෝ, චත්‌තාරීසම්‌පි වස්‌සානි තිට්‌ඨමානෝ, පඤ්‌ඤාසම්‌පි වස්‌සානි තිට්‌ඨමානෝ, වස්‌සසතම්‌පි තිට්‌ඨමානෝ භිය්‍යෝපි තිට්‌ඨමානෝ.

පින්වත් මහණෙනි, අශ්‍රැතවත් පෘථග්ජනයාට ආත්මය කියලා යමක් ඕනම නම් සතර මහා භූතයන්ගෙන් හටගත් මේ ශරීරය ගැන එහෙම සළකන එක හොඳයි. නමුත් සිත එලෙස ගැනීම සුදුසු නෑ. ඒකට හේතුව මොකක්ද? පින්වත් මහණෙනි, සතර මහා භූතයන්ගෙන් හටගත් මේ ශරීරය එක අවුරුද්දක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු දෙකක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු තුනක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු හතරක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු පහක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු දහයක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු විස්සක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු තිහක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු හතළිහක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු පනහක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු සීයක් පුරාම තියෙනවා දකින්නට ලැබෙනවා. අවුරුදු සීයකට වැඩිය තියෙනවා වුණත් දකින්නට ලැබෙනවා.

යඤ්‌ච ඛෝ ඒතං භික්ඛවේ වුච්‌චති, චිත්‌තං ඉතිපි මනෝ ඉතිපි විඤ්‌ඤාණං ඉතිපි, තං රත්‌තියා ච දිවසස්‌ස ච අඤ්‌ඤදේව උප්‌පජ්‌ජති අඤ්‌ඤං නිරුජ්‌ඣති.

නමුත් පින්වත් මහණෙනි, මේ හිත කියලා, මනස කියලා, විඤ්ඤාණය කියලා යම් දෙයකට කියනවා නම් අන්න ඒ දෙය දවල්ටත්, රෑටත් වෙන එකක්ම උපදිනවා. වෙන එකක්ම නිරුද්ධ වෙනවා.

සෙය්‍යථාපි භික්ඛවේ මක්‌කටෝ අරඤ්‌ඤේ පවනේ චරමානෝ සාඛං ගණ්‌හාති. තං මුඤ්‌චිත්‌වා අඤ්‌ඤං ගණ්‌හාති. තං මුඤ්‌චිත්‌වා අඤ්‌ඤං ගණ්‌හාති. ඒවමේව ඛෝ භික්ඛවේ යදිදං වුච්‌චති, චිත්‌තං ඉතිපි මනෝ ඉතිපි විඤ්‌ඤාණං ඉතිපි. තං රත්‌තියා ච දිවසස්‌ස ච අඤ්‌ඤදේව උප්‌පජ්‌ජති අඤ්‌ඤං නිරුජ්‌ඣති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒක මේ වගේ දෙයක්. මහා වනාන්තරයක හැසිරෙන වඳුරෙක් ගැන හිතමු. ඔය වඳුරා වනයේ හැසිරෙද්දී අත්තක් අල්ල ගන්නවා. ඒ අත්ත අත්හැරලා ඊළඟ අත්ත අල්ල ගන්නවා. ඒ අත්ත අත්හැරලා වෙන අත්තක් අල්ල ගන්නවා. පින්වත් මහණෙනි, මේ හිත කියලා, මනස කියලා, විඤ්ඤාණය කියලා යම් දෙයකට කියනවා නම්, අන්න ඒකත් ඔය වගේම දෙයක්. දවල්ටත් රෑටත් එකක්ම උපදිනවා. වෙන එකක්ම නිරුද්ධ වෙනවා.

තත්‍ර භික්ඛවේ සුතවා අරියසාවකෝ පටිච්‌චසමුප්‌පාදං යේව සාධුකං යෝනිසෝ මනසිකරෝති. ඉති ඉමස්‌මිං සති ඉදං හෝති. ඉමස්‌සුප්‌පාදා ඉදං උප්‌පජ්‌ජති, ඉමස්‌මිං අසති ඉදං න හෝති, ඉමස්‌ස නිරෝධා ඉදං නිරුජ්‌ඣති. යදිදං අවිජ්‌ජාපච්‌චයා සංඛාරා සංඛාරපච්‌චයා විඤ්‌ඤාණං ….(පෙ)…. ඒවමේතස්‌ස කේවලස්‌ස දුක්‌ඛක්‌ඛන්‌ධස්‌ස සමුදයෝ හෝති. අවිජ්‌ජායත්වේව අසේසවිරාගනිරෝධා සංඛාරනිරෝධෝ, සංඛාරනිරෝධා විඤ්‌ඤාණනිරෝධෝ ….(පෙ)…. ඒවමේතස්‌ස කේවලස්‌ස දුක්‌ඛක්‌ඛන්‌ධස්‌ස නිරෝධෝ හෝති.

ඔය ගැන පින්වත් මහණෙනි, ශ්‍රැතවත් ආර්ය ශ්‍රාවකයා කරන්නේ පටිච්චසමුප්පාදයම මනා කොට සිහි කිරීම මයි. ඔය විදිහට මෙය තිබුණොත් තමයි මෙය ඇතිවන්නේ. මෙය ඉපදීමෙන් තමයි මෙය උපදින්නේ. මෙය නැති වුණොත් මෙය නැති වෙලා යනවා. මෙය නිරුද්ධ වෙන කොට මෙය නිරුද්ධ වෙලා යනවා.

ඒ කියන්නේ අවිද්‍යාව හේතු කොට ගෙන සංස්කාර ඇතිවෙනවා. සංස්කාර හේතු කොට ගෙන විඤ්ඤාණය ඇතිවෙනවා. …. (පෙ) …. ඔය ආකාරයටයි මේ මුළු මහත් දුක් රැසම හටගන්නේ.

ඒ අවිද්‍යාවම සහමුලින්ම නොඇල්මෙන් නිරුද්ධ වීමෙන් සංස්කාර නිරුද්ධ වෙලා යනවා. සංස්කාර නිරුද්ධ වීමෙන් විඤ්ඤාණය නිරුද්ධ වෙලා යනවා. …. (පෙ) …. ඔය ආකාරයටයි මේ මුළු මහත් දුක් රැසම නිරුද්ධ වෙලා යන්නේ.

ඒවං පස්‌සං භික්ඛවේ සුතවා අරියසාවකෝ රූපස්‌මිම්‌පි නිබ්‌බින්‌දති, වේදනායපි නිබ්‌බින්‌දති, සඤ්‌ඤායපි නිබ්‌බින්‌දති, සංඛාරේසුපි නිබ්‌බින්‌දති, විඤ්‌ඤාණස්‌මිම්‌පි නිබ්‌බින්‌දති, නිබ්‌බින්‌දං විරජ්‌ජති, විරාගා විමුච්‌චති, විමුත්‌තස්‌මිං විමුත්‌තමිති ඤාණං හෝති. ඛීණා ජාති වුසිතං බ්‍රහ්‌මචරියං කතං කරණීයං නාපරං ඉත්‌ථත්‌තායාති පජානාතී’ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඔය විදිහට දකින ශ්‍රැතවත් ආර්ය ශ්‍රාවකයා රූපය ගැනත් අවබෝධයෙන්ම කළකිරෙනවා. විඳීම ගැනත් අවබෝධයෙන්ම කළකිරෙනවා. සඤ්ඤාව ගැනත් අවබෝධයෙන්ම කළකිරෙනවා. සංස්කාර ගැනත් අවබෝධයෙන්ම කළකිරෙනවා. විඤ්ඤාණය ගැනත් අවබෝධයෙන්ම කළකිරෙනවා. කළකිරීම නිසා ඇල්ම නැතුව යනවා. ඇල්ම නැතිවීම නිසා එයින් නිදහස් වෙනවා. නිදහස් වුණාට පස්සේ තමන් අවබෝධයෙන්ම දන්නවා තමන් නිදහස් වුණ බව. ‘ඉපදීම ක්ෂය වුණා. බඹසර වාසය සම්පූර්ණ කළා. කළ යුත්ත කළා. වෙන කළ යුතු කිසිවක් නැතැ’යි දැනගන්නවා.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

අස්සුතවන්තු සූත්‍රය නිමා විය.

ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/sn2_1-7-1/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M