සංයුත්ත නිකාය

නිදාන වග්ගෝ

1.4.6. දුතිය අවිජ්ජාදී පච්චය සුත්තං

1.4.6. අවිද්‍යා ආදී හේතු ධර්මයන් ගැන වදාළ දෙවෙනි දෙසුම

36. සාවත්‌ථියං….

36. සැවැත් නුවරදී ……………….

අවිජ්‌ජාපච්‌චයා භික්ඛවේ සංඛාරා. සංඛාරපච්‌චයා විඤ්‌ඤාණං ….(පෙ)…. ඒවමේතස්‌ස කේවලස්‌ස දුක්‌ඛක්‌ඛන්‌ධස්‌ස සමුදයෝ හෝති.

පින්වත් මහණෙනි, අවිද්‍යාව හේතු කොට ගෙන සංස්කාර ඇතිවේ. සංස්කාර හේතු කොට ගෙන විඤ්ඤාණය ඇති වේ. ….(පෙ)…. ඔය ආකාරයට මේ මුළු මහත් දුක් රැසේ හටගැනීම සිදු වේ.

කතමං ජරාමරණං, කස්‌ස ච පනිදං ජරාමරණන්‌ති ඉති වා භික්ඛවේ යෝ වදෙය්‍ය, අඤ්‌ඤං ජරාමරණං, අඤ්‌ඤස්‌ස ච පනිදං ජරාමරණන්‌ති ඉති වා භික්ඛවේ යෝ වදෙය්‍ය, උභයමේතං ඒකත්‌ථං. බ්‍යඤ්‌ජනමේව නානං.

පින්වත් මහණෙනි, යමෙක් මෙහෙම කියනවා. ‘ජරා මරණ කියන්නේ මොනවාද? මේ ජරා මරණ කාගෙද?’ පින්වත් මහණෙනි, තව කෙනෙක් මෙහෙම කියනවා, ‘ජරා මරණ කියන්නේ වෙන දෙයක්. මේ ජරා මරණ වෙන කෙනෙකුගේ දෙයක්’ කියලා. කියන ක්‍රමය වෙනස් වුණාට ඔය දෙකේම අර්ථය එකයි.

තං ජීවං තං සරීරං ඉති වා භික්ඛවේ දිට්‌ඨියා සති බ්‍රහ්‌මචරියවාසෝ න හෝති. අඤ්‌ඤං ජීවං අඤ්‌ඤං සරීරං ඉති වා භික්ඛවේ දිට්‌ඨියා සති බ්‍රහ්‌මචරියවාසෝ න හෝති. ඒතේ තේ භික්ඛවේ උභෝ අන්තේ අනුපගම්‌ම මජ්ඣේන තථාගතෝ ධම්‌මං දේසේති. ජාතිපච්‌චයා ජරාමරණන්‌ති. ….(පෙ)….

පින්වත් මහණෙනි, ‘එයමයි ජීවය, එයමයි ශරීරය’ කියන දෘෂ්ටිය තිබුණොත් නම් මේ නිවන් මගේ ප්‍රතිඵල ලබන්නට බෑ. ඒ වගේම පින්වත් මහණෙනි, ‘ජීවය වෙන එකක්. ශරීරය වෙන එකක්’ කියන දෘෂ්ටිය තිබුණොත් එතකොටත් මේ නිවන් මගේ ප්‍රතිඵල ලබන්නට බෑ. පින්වත් මහණෙනි, තථාගතයන් වහන්සේ ඔය අන්ත දෙකට නොපැමිණ මධ්‍යම මාර්ගයෙනුයි දහම් දෙසන්නේ. ‘ඉපදීම හේතු කොට ගෙන ජරා මරණ ඇතිවෙනවා’ කියලා.

කතමා ජාති ….(පෙ)…. කතමෝ භවෝ ….(පෙ)…. කතමං උපාදානං ….(පෙ)…. කතමා තණ්‌හා ….(පෙ)…. කතමා වේදනා ….(පෙ)…. කතමෝ ඵස්සෝ ….(පෙ)…. කතමං සළායතනං ….(පෙ)…. කතමං නාමරූපං ….(පෙ)…. කතමං විඤ්‌ඤාණං ….(පෙ)…. කතමේ සංඛාරා, කස්‌ස ච පනිමේ සංඛාරා ඉති වා භික්ඛවේ යෝ වදෙය්‍ය, අඤ්‌ඤේ සංඛාරා, අඤ්‌ඤස්‌ස ච පනිමේ සංඛාරා ඉති වා භික්ඛවේ යෝ වදෙය්‍ය, උභයමේතං ඒකත්‌ථං. බ්‍යඤ්‌ජනමේව නානං.

ඉපදීම කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. භවය කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. උපාදාන කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. තණ්හාව කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. විඳීම කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. ස්පර්ශය කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. ආයතන හය කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. නාමරූප කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. විඤ්ඤාණය කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)….

පින්වත් මහණෙනි, යමෙක් මෙහෙම කියනවා. ‘සංස්කාර කියන්නේ මොනවාද? මේ සංස්කාර කාගෙද?’ පින්වත් මහණෙනි, තව කෙනෙක් මෙහෙම කියනවා, ‘සංස්කාර කියන්නේ වෙන දෙයක්. මේ සංස්කාර වෙන කෙනෙකුගේ දෙයක්’ කියලා. කියන ක්‍රමය වෙනස් වුණාට ඔය දෙකේම අර්ථය එකයි.

තං ජීවං තං සරීරං ඉති වා භික්ඛවේ, දිට්‌ඨියා සති බ්‍රහ්‌මචරියවාසෝ න හෝති. අඤ්‌ඤං ජීවං අඤ්‌ඤං සරීරං ඉති වා භික්ඛවේ දිට්‌ඨියා සති බ්‍රහ්‌මචරියවාසෝ න හෝති. ඒතේ තේ භික්ඛවේ උභෝ අන්තේ අනුපගම්‌ම මජ්ඣේන තථාගතෝ ධම්‌මං දේසේති. අවිජ්‌ජාපච්‌චයා සංඛාරා ….(පෙ)….

පින්වත් මහණෙනි, ‘එයමයි ජීවය, එයමයි ශරීරය’ කියන දෘෂ්ටිය තිබුණොත් නම් මේ නිවන්- මගේ ප්‍රතිඵල ලබන්නට බෑ. ඒ වගේම පින්වත් මහණෙනි, ‘ජීවය වෙන එකක්. ශරීරය වෙන එකක්’ කියන දෘෂ්ටිය තිබුණොත් එතකොටත් මේ නිවන් මගේ ප්‍රතිඵල ලබන්නට බෑ. පින්වත් මහණෙනි, තථාගතයන් වහන්සේ ඔය අන්ත දෙකට නොපැමිණ මධ්‍යම මාර්ගයෙනුයි දහම් දෙසන්නේ. ‘අවිද්‍යාව හේතු කොට ගෙන සංස්කාර ඇතිවෙනවා’ කියලා.

පින්වත් මහණෙනි, ඒ අවිද්‍යාව සහමුලින්ම ඉතිරි නැතිව නිරුද්ධ වීමෙන් යම්කිසි යවුල් වැනි දෘෂ්ටි ඇත්නම්, පටලැවෙන මතවාද ඇත්නම්, කම්පා වන මතවාද ඇත්නම්, ඔය එක එක දේවල්, ඒ කියන්නේ ‘ජරා මරණ කියන්නේ මොනවද? මේ ජරා මරණ කාගෙද?’ කියල හරි, ‘ජරා මරණ වෙන දෙයක්. ජරා මරණ වෙන කෙනෙකුගේ දෙයක්’ කියල හරි, ‘එයයි ජීවය. එයයි ශරීරය’ කියල හරි, ‘ජීවය වෙන එකක්. ශරීරය වෙන එකක්’ කියල හරි මතවාද ඇත්නම්, ඒ හැම දෙයක්ම ඔහුට ප්‍රහාණය වෙලා යනවා. මුලින්ම සිඳිලා යනවා. කරටිය කැඩිච්ච තල් ගහක් වගේ වෙලා යනවා. අභාවයට පත්වෙලා යනවා. ආයෙ කවදාවත්ම හට නොගන්නා ස්වභාවයට පත්වෙලා යනවා.

අවිජ්‌ජායත්වේව භික්ඛවේ, අසේසවිරාගනිරෝධා යානිස්‌ස තානි විසූකායිතානි විසේවිතානි විප්‌ඵන්‌දිතානි කානිචි කානිචි, කතමං ජරාමරණං කස්‌ස ච පනිදං ජරාමරණං ඉති වා, අඤ්‌ඤං ජරාමරණං අඤ්‌ඤස්‌ස ච පනිදං ජරාමරණං ඉති වා, තං ජීවං තං සරීරං ඉති වා, අඤ්‌ඤං ජීවං අඤ්‌ඤං සරීරං ඉති වා, සබ්‌බානිස්‌ස තානි පහීනානි භවන්‌ති උච්‌ඡින්‌නමූලානි තාලාවත්‌ථුකතානි අනභාව‌කතානි ආයතිං අනුප්‌පාදධම්‌මානී’ති. අවිජ්‌ජායත්වේව භික්ඛවේ, අසේසවිරාගනිරෝධා යානිස්‌ස තානි විසූකායිතානි විසේවිතානි විප්‌ඵන්‌දිතානි කානිචි කානිචි, කතමා ජාති ….(පෙ)…. කතමෝ භවෝ ….(පෙ)…. කතමං උපාදානං ….(පෙ)…. කතමා තණ්‌හා ….(පෙ)…. කතමා වේදනා ….(පෙ)…. කතමෝ ඵස්සෝ ….(පෙ)…. කතමං සළායතනං ….(පෙ)…. කතමං නාමරූපං ….(පෙ)…. කතමං විඤ්‌ඤාණං ….(පෙ)…. කතමේ සංඛාරා, කස්‌ස ච පනිමේ සංඛාරා ඉති වා, අඤ්‌ඤේ සංඛාරා, අඤ්‌ඤස්‌ස ච පනිමේ සංඛාරා ඉති වා, තං ජීවං තං සරීරං ඉති වා, අඤ්‌ඤං ජීවං අඤ්‌ඤං සරීරං ඉති වා, සබ්‌බානිස්‌ස තානි පහීනානි භවන්‌ති උච්‌ඡින්‌නමූලානි තාලාවත්‌ථුකතානි අනභාව‌කතානි ආයතිං අනුප්‌පාදධම්‌මානී’ති.

පින්වත් මහණෙනි, ඒ අවිද්‍යාව සහමුලින්ම ඉතිරි නැතිව නිරුද්ධ වීමෙන් යම්කිසි යවුල් වැනි දෘෂ්ටි ඇත්නම්, පටලැවෙන මතවාද ඇත්නම්, කම්පා වන මතවාද ඇත්නම්, ඔය එක එක දේවල්, ඒ කියන්නේ ‘ඉපදීම කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. භවය කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. උපාදාන කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. තණ්හාව කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. විඳීම කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. ස්පර්ශය කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. ආයතන හය කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. නාමරූප කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)…. විඤ්ඤාණය කියන්නේ මොකක්ද? ….(පෙ)….

පින්වත් මහණෙනි, ඒ අවිද්‍යාව සහමුලින්ම ඉතිරි නැතිව නිරුද්ධ වීමෙන් යම්කිසි යවුල් වැනි දෘෂ්ටි ඇත්නම්, පටලැවෙන මතවාද ඇත්නම්, කම්පා වන මතවාද ඇත්නම්, ඔය එක එක දේවල්, ඒ කියන්නේ ‘සංස්කාර කියන්නේ මොනවාද? මේ සංස්කාර කාගෙද? කියලා හරි, ‘සංස්කාර වෙන දෙයක්. සංස්කාර වෙන කෙනෙකුගේ දෙයක්’ කියල හරි, ‘එයයි ජීවය. එයයි ශරීරය’ කියල හරි, ‘ජීවය වෙන එකක්. ශරීරය වෙන එකක්’ කියල හරි මතවාද ඇත්නම්, ඒ හැම දෙයක්ම ඔහුට ප්‍රහාණය වෙලා යනවා. මුලින්ම සිඳිලා යනවා. කරටිය කැඩිච්ච තල් ගහක් වගේ වෙලා යනවා. අභාවයට පත්වෙලා යනවා. ආයෙ කවදාවත්ම හට නොගන්නා ස්වභාවයට පත්වෙලා යනවා.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

දුතිය අවිජ්ජාදී පච්චය දේසනා සූත්‍රය නිමා විය.

ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/sn2_1-4-6/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M