මා හට අසන්නට ලැබුනේ මේ විදිහටයි. ඒ දිනවල භාග්යවතුන් වහන්සේ වැඩසිටියේ රජගහ නුවර කලන්දක නිවාප නම් වේළුවනයේ. එහිදී භාරද්වාජ වංශික බ්රාහ්මණයෙක් ගිහි ගෙයින් නික්ම ශ්රමණ ගෞතමයන් වහන්සේ ළඟ පැවිදි වෙච්ච බව අක්කෝසක භාරද්වාජ බ්රාහ්මණයාට අසන්න ලැබුනා. ඔහු ඒ ගැන කිපුනා. අසතුටු වුනා. භාග්යවතුන් වහන්සේ ළඟට ගියා. ගිහින් භාග්යවතුන් වහන්සේට අසභ්ය වචනවලින්, පරුෂ වචනවලින් ආක්රෝශ කරන්න පටන් ගත්තා. පරිභව කරන්න පටන් ගත්තා.
එහෙම බණින කොට අක්කෝසක භාරද්වාජ බමුණාට භාග්යවතුන් වහන්සේ මෙහෙම පැවසුවා.
“පින්වත් බ්රාහ්මණය, ඔබ මේ ගැන මොකක්ද හිතන්නෙ. ඔබේ නිවසට යාළු මිත්රයන්, ලේ ඥාතීන්, ආගන්තුකයො එනවාද?”
“භවත් ගෞතමයෙනි, ඔව්. මාගේ නිවසට සමහර දවස්වලට යාළු මිත්රයො, ලේ ඥාතීන්, ආගන්තුකයො එනවා.”
“පින්වත් බ්රාහ්මණය, මේ ගැන ඔබ මොකක්ද හිතන්නෙ? ඉතින්, ඔවුන්ට කන දේවල්වලින් හරි, අනුභව කරන දේවල්වලින් හරි, රස විඳින දේවල්වලින් හරි සංග්රහ කරනවාද?”
“භවත් ගෞතමයෙනි, ඔව්. මං ඔවුන්ට ඇතැම් දවස්වල කන දේවල් වලින් හරි, අනුභව කරන දේවල්වලින් හරි, රස විඳින දේවල්වලින් හරි සංග්රහ කරනවා තමයි.”
“එහෙම නම් පින්වත් බ්රාහ්මණය, ඔවුන් ඔබේ සංග්රහය නොපිළිගත්තොත්, ඒවා අයිති වෙන්නෙ කාටද?”
“භවත් ගෞතමයෙනි, ඉතින් ඔවුන් ඒවා පිළිගන්නෙ නැත්නම්, ඒවා ඉතින් අපට නෙව.”
“පින්වත් බ්රාහ්මණය, අන්න ඒ වගේ තමයි, ඔබ කාටවත් ආක්රෝශ නොකරන අපට ආක්රෝශ කරනවා. කා සමඟවත් නොකිපෙන අප සමඟ කිපෙනවා. කා සමඟවත් රණ්ඩුවට නොයන අප සමඟ රණ්ඩුවට එනවා. නමුත් ඒවා අපි පිළිගන්නෙ නෑ. පින්වත් බ්රාහ්මණය, ඒවා අයිති වෙන්නෙ ඔබටමයි.
පින්වත් බ්රාහ්මණය, යම් කෙනෙක් ආක්රෝශ කරන කෙනෙකුට පෙරලා ආක්රෝශ කරනවා නම්, කිපෙන කෙනෙකුට පෙරලා කිපෙනවා නම්, රණ්ඩුවට එන කෙනෙක් එක්ක පෙරලා රණ්ඩු කරනවා නම්, පින්වත් බ්රාහ්මණ, ඔන්න ඕකටයි කියන්නෙ එකතු වෙලා අනුභව කරනවා කියලා. බෙදාගෙන කනවා කියලා. නමුත් ඒ අපි ඔබ සමඟ එකතු වෙලා අනුභව කරන්නෙ නෑ. බෙදාහදාගෙන කෑමක් නෑ. පින්වත් බ්රාහ්මණය, ඔබටමයි ඒවා අයිති වෙන්නෙ. පින්වත් බ්රාහ්මණය, ඔබට විතරමයි ඒවා අයිති වෙන්නෙ.”
(බ්රාහ්මණය) :
“භවත් ගෞතමයන් වහන්සේ ගැන රජ්ජුරුවන් ඇතුළු ජනතාව මේ විදිහටයි දන්නෙ. ‘ශ්රමණ ගෞතමයන් වහන්සේ රහතන් වහන්සේ නමක්’ කියලා. ඒ වුනාට භවත් ගෞතමයන්ට කේන්ති යනවා නෙව.”
(භාග්යවතුන් වහන්සේ) :
“දමනය වුන කෙනෙකුට, යහපත් ජීවිතයක් ඇති කෙනෙකුට, අවබෝධයෙන් යුක්තව දුකින් නිදහස් වුන කෙනෙකුට, උපශාන්ත කෙනෙකුට, අකම්පිත සිත් ඇති කෙනෙකුට, ක්රෝධයක් කොයින්ද?
යම් කෙනෙක් තමන් ගැන කිපුන කෙනාට, පෙරළා කිපුනොත්, ඒකෙන් හානි සිද්ධ වෙන්නෙ තමන්ටමයි. නමුත්, තමන් ගැන කිපෙන කෙනාට, පෙරළා කිපෙන්නෙ නැත්නම්, ඔහු තමයි ජයගන්න දුෂ්කර වූ යුද්ධය දිනන්නෙ.
අනිත් කෙනාට කේන්ති ගිය බව දැනගත් කෙනා සිහියෙන් යුක්තව ඉවසුවොත්, ඔහු තමයි තමාටත්, අනුන්ටත් යන දෙපැත්තටම යහපත හදන්නෙ.
තමන්ටත්, අනුන්ටත් දෙපැත්තටම යහපත සිදුකරන කෙනාව දැකලා, ධර්මයට අදක්ෂ අඥාන උදවිය හිතන්නෙ ඔහු මෝඩයි කියලා.”
මෙහෙම වදාළ විට, අක්කෝසක භාරද්වාජ බ්රාහ්මණයා භාග්යවතුන් වහන්සේට මෙහෙම කිව්වා. “භවත් ගෞතමයන් වහන්ස ඉතා මනහරයි! …. (පෙ) …. ඒ මම පින්වත් ගෞතමයන් වහන්සේව සරණ යනවා. ශ්රී සද්ධර්මයත්, භික්ෂුසංඝයාත් සරණ යනවා. භවත් ගෞතමයන් වහන්සේ ළඟ මටත් පැවිදි බව ලැබෙනවා නම්, උපසම්පදාව ලැබෙනවා නම් කොච්චර දෙයක්ද.”
ඉතින් අක්කෝසක භාරද්වාර බ්රාහ්මණයා, භාග්යවතුන් වහන්සේ ළඟ පැවිදි වුනා. උපසම්පදා වුනා.
ඉතින් ඒ ආයුෂ්මත් අක්කෝසක භාරද්වාජයන් වහන්සේ උපසම්පදාවෙන් ටික කලකට පස්සෙ තනි වුනා. හුදෙකලා වුනා. අප්රමාදීව කෙලෙස් තවන වීරිය ඇතිකර ගත්තා. දහමට දිවි පුදා වාසය කළා. සැදැහැවතුන් ගිහි ගෙය අත්හැරලා බුදු සසුනේ උතුම් පැවිද්ද ලබන්නෙ යම් අර්ථයක් පිණිස නම්, අන්න ඒ උතුම් අර්ථය සුළු කලකදීම ලබාගත්තා. බඹසර ජීවිතයේ කෙළවර වූ උතුම් අරහත්වයට මේ ජීවිතේදීම පැමිණුනා. ඉපදීම නැතිවුනා. බඹසර වාසය සම්පූර්ණ කළා. නිවන් මඟ සම්පූර්ණ කළා. ආයෙමත් සසර දුකක් නැතැයි අවබෝධ කරගත්තා. ඉතින් ඒ ආයුෂ්මත් භාරද්වාරජයන් වහන්සේ රහතන් වහන්සේලා අතර කෙනෙක් බවට පත් වුනා.
සාදු! සාදු!! සාදු!!!
ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/sn1_7-1-2/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M