අංගුත්තර නිකාය

ඡක්ක නිපාතෝ

6.1.5.4. මහාචුන්ද සුත්තං

6.1.5.4. මහා චුන්ද තෙරුන් වදාළ දෙසුම

ඒවං මේ සුතං ඒකං සමයං ආයස්මා මහාචුන්දෝ චේතීසු විහරති සහජාතියං. තත්‍ර ඛෝ ආයස්මා මහාචුන්දෝ භික්ඛූ ආමන්තේසි: ‘ආවුසෝ භික්ඛවේ’ති. ‘ආවුසෝති’ ඛෝ තේ භික්ඛූ ආයස්මතෝ මහාචුන්දස්ස පච්චස්සෝසුං. ආයස්මා මහාචුන්දෝ ඒතදවෝච:

මා විසින් මෙසේ අසන ලදී. එක් සමයක ආයුෂ්මත් මහා චුන්දයන් වහන්සේ චේති රට සහජාති නම් නියම්ගමෙහි වැඩවසන සේක. එකල්හී ආයුෂ්මත් මහාචුන්දයන් වහන්සේ “ආයුෂ්මත් මහණෙනි” යි භික්ෂූන් ඇමතූහ. “ආයුෂ්මතුන් වහන්සැ”යි ඒ භික්ෂූහු ආයුෂ්මත් මහා චුන්දයන් වහන්සේට පිළිවදන් දුන්හ. ආයුෂ්මත් මහා චුන්දයන් වහන්සේ මෙය වදාළ සේක.

(1) ඉධාවුසෝ ධම්මයෝගා භික්ඛූ ඣායීභික්ඛූ අපසාදෙන්ති: ඉමේ පන “ඣායිනොම්හා ඣායිනොම්හා’ති ඣායන්ති, පජ්ඣායන්තී, කිං හිමේ ඣායන්ති, කින්තිමේ ඣායන්ති, කථං හිමේ ඣායන්තී”ති. තත්ථ ධම්මයෝගා ච භික්ඛූ නප්පසීදන්ති, ඣායී ච භික්ඛූ නප්පසීදන්ති, න ච බහුජනහිතාය පටිපන්නා හොන්ති බහුජනසුඛාය බහුනෝ ජනස්ස අත්ථාය හිතාය සුඛාය දේවමනුස්සානං.

1. ආයුෂ්මත්නි, මෙහිලා ධර්මකථික භික්ෂූහු භාවනානුයෝගී භික්ෂූන් හෙළා දැක කතා කරත්. ‘මේ උදවිය වනාහී අපි දැහැන් වඩන්නෝ වෙමු. අපි දැහැන් වඩන්නෝ වෙමු යි සිතත්. එය ම සිත සිතා සිටිත්. මොවුහු කවර නම් ධ්‍යානයක් වඩත් ද? මොවුහු කුමක් පිණිස ධ්‍යාන කරත් ද? මොවුහු කෙසේ නම් ධ්‍යාන කරත් ද?’ යි. එහිලා ධර්මකථික භික්ෂූහු ත් නොපහදිති. භාවනානුයෝගී භික්ෂූහු ත් නොපහදිති. එය බොහෝ දෙනාට හිත පිණිස, බොහෝ දෙනාට සැප පිණිස, බොහෝ දෙනාට යහපත පිණිස, දෙව්මිනිසුන්ට හිත සුව පිණිස නොපවතියි.

(2) ඉධ පනාවුසෝ ඣායී භික්ඛූ ධම්මයෝගේ භික්ඛූ අපසාදෙන්ති: ඉමේ පන “ධම්මයෝගම්හා ධම්මයෝගම්හා”ති උද්ධතා උන්නලා චපලා මුඛරා විකිණ්ණවාචා මුට්ඨස්සතී අසම්පජානා අසමාහිතා විබ්භන්තචිත්තා පාකතින්ද්‍රියා. කිං හිමේ ධම්මයෝගා, කින්තිමේ ධම්මේයෝගා, කථං හිමේ ධම්මයෝගාති? තත්ථ ඣායී ච භික්ඛූ නප්පසීදන්ති, ධම්මයෝගා ච භික්ඛූ නප්පසීදන්ති, න ච බහුජනහිතාය පටිපන්නා හොන්ති බහුජනසුඛාය බහුනෝ ජනස්ස අත්ථාය හිතාය සුඛාය දේවමනුස්සානං.

2. ආයුෂ්මත්නි, මෙහිලා භාවනානුයෝගී භික්ෂූහු ධර්මකථික භික්ෂූන් හෙළා දැක කතා කරත්. ‘මේ උදවිය වනාහී අපි ධර්මයෝගියෝ වෙමු. අපි ධර්මයෝගියෝ වෙමු යි උඩඟු ව, ඔසොවාගත් මාන නළ ඇති ව, චපල ව, මුඛරි ව, විසුරුණු වචන ඇති ව, මුලා වූ සිහි ඇති ව, නුවණ නැති ව, එකඟ සිත් නැති ව, භ්‍රාන්ත සිත් ඇති ව, නොදැමුණු ඉඳුරන් ඇති ව වසති. මොවුහු කවර නම් ධර්මයක් යෝග කරත් ද? මොවුහු කුමක් පිණිස ධර්ම යෝග කරත් ද? මොවුහු කෙසේ නම් ධර්ම යෝග කරත් ද?’ යි. එහිලා භාවනානුයෝගී භික්ෂූහු ත් නොපහදිති. ධර්මයෝගී භික්ෂූහු ත් නොපහදිති. එය බොහෝ දෙනාට හිත පිණිස, බොහෝ දෙනාට සැප පිණිස, බොහෝ දෙනාට යහපත පිණිස, දෙව්මිනිසුන්ට හිත සුව පිණිස නොපවතියි.

(3) ඉධ පනාවුසෝ ධම්මයෝගා භික්ඛූ ධම්මයෝගානංයේව භික්ඛූනං වණ්ණං භාසන්ති, නෝ ඣායීනං භික්ඛූනං වණ්ණං භාසන්ති. තත්ථ ධම්මයෝගා ච භික්ඛූ නප්පසීදන්ති, ඣායී ච භික්ඛූ නප්පසීදන්ති, න ච බහුජනහිතාය පටිපන්නා හොන්ති බහුජනසුඛාය බහුනෝ ජනස්ස අත්ථාය හිතාය සුඛාය දේවමනුස්සානං.

3. ආයුෂ්මත්නි, මෙහිලා ධර්මකථික හෙවත් ධර්මයෝගී භික්ෂූහු ධර්මයෝගී භික්ෂූන්ගේ ම ගුණ කියති. ධ්‍යාන වඩන භික්ෂූන්ගේ ගුණ නොකියති. එහිලා ධර්මයෝගී භික්ෂූහු ත් නොපහදිති. ධ්‍යානවඩන භික්ෂූහු ත් නොපහදිති. එය බොහෝ දෙනාට හිත පිණිස, බොහෝ දෙනාට සැප පිණිස, බොහෝ දෙනාට යහපත පිණිස, දෙව්මිනිසුන්ට හිත සුව පිණිස නොපවතියි.

(4) ඉධ පනාවුසෝ ඣායී භික්ඛූ ඣායීනං යේව භික්ඛූනං වණ්ණං භාසන්ති නෝ ධම්මයෝගානං භික්ඛූනං වණ්ණං භාසන්ති. තත්ථ ඣායී ච භික්ඛූ නප්පසීදන්ති, ධම්මයෝගා ච භික්ඛූ නප්පසීදන්ති, න ච බහුජනහිතාය පටිපන්නා හොන්ති බහුජනසුඛාය, බහුනෝ ජනස්ස අත්ථාය හිතාය සුඛාය දේවමනුස්සානං.

4. ආයුෂ්මත්නි, මෙහිලා භාවනානුයෝගී හෙවත් ධ්‍යාන වඩන භික්ෂූහු ධ්‍යාන වඩන භික්ෂූන්ගේ ම ගුණ කියති. ධර්මයෝගී භික්ෂූන්ගේ ගුණ නොකියති. එහිලා ධ්‍යාන වඩන භික්ෂූහු ත් නොපහදිති. ධර්මයෝගී භික්ෂූහු ත් නොපහදිති. එය බොහෝ දෙනාට හිත පිණිස, බොහෝ දෙනාට සැප පිණිස, බොහෝ දෙනාට යහපත පිණිස, දෙව්මිනිසුන්ට හිත සුව පිණිස නොපවතියි.

(5) තස්මාතිහාවුසෝ ඒවං සික්ඛිතබ්බං: ධම්මයෝගා සමානා ඣායීනං භික්ඛූනං වණ්ණං භාසිස්සාමාති. ඒවං හි වෝ ආවුසෝ සික්ඛිතබ්බං. තං කිස්ස හේතු. අච්ඡරියා හේතේ ආවුසෝ පුග්ගලා දුල්ලභා ලෝකස්මිං, යේ අමතං ධාතුං කායේන ඵුසිත්වා විහරන්ති.

5. එහෙයින් ආයුෂ්මත්නි, මෙසේ හික්මිය යුත්තේ ය. ‘ධර්මයෝගී වූ අපි ධ්‍යාන වඩන භික්ෂූන්ගේ ගුණ කියන්නෙමු’ යි. ආයුෂ්මත්නි. ඔය අයුරින් ම ඔබ විසින් හික්මිය යුත්තේ ය. මක් නිසාද යත්, ආයුෂ්මත්නි, යම් කෙනෙක් අමෘත නිර්වාණ ධාතුව කයෙන් ස්පර්ශ කොට වසත් නම්, ඒ ධ්‍යාන වඩන පුද්ගලයෝ ලෝකයෙහි ආශ්චර්යවත් පුද්ගලයෝ ය. දුර්ලභ පුද්ගලයෝ ය.

(6) තස්මාතිහාවුසෝ ඒවං සික්ඛිතබ්බං: ඣායී සමානා ධම්මයෝගානං භික්ඛූනං වණ්ණං භාසිස්සාමාති. ඒවං හි වෝ ආවුසෝ සික්ඛිතබ්බං. තං කිස්ස හේතු. අච්ඡරියා හේතේ ආවුසෝ පුග්ගලා දුල්ලභා ලෝකස්මිං, යේ ගම්භීරං අත්ථපදං පඤ්ඤාය අතිවිජ්ඣ පස්සන්තීති.

6. එහෙයින් ආයුෂ්මත්නි, මෙසේ හික්මිය යුත්තේ ය. ‘ධ්‍යාන වඩන්නා වූ අපි ධර්මයෝගී භික්ෂූන්ගේ ගුණ කියන්නෙමු’ යි. ආයුෂ්මත්නි. ඔය අයුරින් ම ඔබ විසින් හික්මිය යුත්තේ ය. මක් නිසාද යත්, ආයුෂ්මත්නි, යම් කෙනෙක් ගැඹුරු අරුත් පද ප්‍රඥාවෙන් විනිවිද දකිත් නම්, ඒ ධර්මයෝගී පුද්ගලයෝ ලෝකයෙහි ආශ්චර්යවත් පුද්ගලයෝ ය. දුර්ලභ පුද්ගලයෝ ය.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

මහා චුන්ද සූත්‍රය නිමා විය.

ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/an4_6-1-5-4/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M