අංගුත්තර නිකාය

ඡක්ක නිපාතෝ

6.1.4.4. මොග්ගල්ලාන සුත්තං

6.1.4.4. මොග්ගල්ලාන තෙරුන්ගේ ප්‍රශ්න විමසීම ගැන දෙසුම

ඒකං සමයං භගවා සාවත්ථියං විහරති ජේතවනේ අනාථපිණ්ඩිකස්ස ආරාමේ. අථ ඛෝ ආයස්මතෝ මහාමොග්ගල්ලානස්ස රහෝගතස්ස පටිසල්ලීනස්ස ඒවං චේතසෝ පරිවිතක්කෝ උදපාදි: කතමේසානං දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා”ති.

එක් සමයක භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සැවැත් නුවර ජේතවනයෙහි අනාථ පිණ්ඩික සිටුහුගේ ආරාමයෙහි වැඩවසන සේක. එකල්හී ආයුෂ්මත් මහා මොග්ගල්ලානයන් වහන්සේ භාවනාවෙන් හුදෙකලාව වැඩසිටින කල්හී මෙබඳු කල්පනාවක් සිතෙහි පහළ විය. ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යි මෙබඳු ඥානයක් තිබෙන්නේ කවර දෙවියන් හට ද? යි.

තේන ඛෝ පන සමයේන තිස්සෝ නාම භික්ඛු අධුනා කාලකතෝ අඤ්ඤතරං බ්‍රහ්මලෝකං උපපන්නෝ හෝති. තත්‍රපි නං ඒවං ජානන්ති: “තිස්සෝ බ්‍රහ්මා මහිද්ධිකෝ මහානුභාවෝ”ති.

එසමයෙහි තිස්ස නම් භික්ෂුවක් නොබෝ කල්හී කළුරිය කළේ එක්තරා බ්‍රහ්ම ලෝකයක උපන්නේ වෙයි. එහි ද ඔහු පිළිබඳ ව මෙසේ දනිති. ‘තිස්ස බ්‍රහ්ම තෙමේ මහා ඉර්ධි ඇත්තේ ය. මහානුභාව ඇත්තේ ය’ යනුවෙනි.

අථ ඛෝ ආයස්මා මහාමොග්ගල්ලානෝ සෙය්‍යථාපි නාම බලවා පුරිසෝ සමිඤ්ජිතං වා බාහං පසාරෙය්‍ය, පසාරිතං වා බාහං සමිඤ්ජෙය්‍ය, ඒවමේව ජේතවනේ අන්තරහිතෝ තස්මිං බ්‍රහ්මලෝකේ පාතුරහෝසි. අද්දසා ඛෝ තිස්සෝ බ්‍රහ්මා ආයස්මන්තං මහාමොග්ගල්ලානං දූරතෝව ආගච්ඡන්තං. දිස්වාන ආයස්මන්තං මහාමොග්ගල්ලානං ඒතදවෝච:

ඉක්බිති ආයුෂ්මත් මහාමොග්ගල්ලානයන් වහන්සේ බලවත් පුරුෂයෙක් හැකිලූ ඇතක් දිගහරින්නේ යම් සේ ද, දිගු කළ අතක් හකුලන්නේ යම් සේ ද, එබඳු කලක් තුළ ජේතවනයෙන් නොපෙනී ගොස් ඒ බ්‍රහ්ම ලෝකයෙහි පහළ වූ සේක. තිස්ස බ්‍රහ්ම තෙමේ දුරින් ම වඩිනා ආයුෂ්මත් මහා මොග්ගල්ලානයන් වහන්සේ දුටුවේ ය. දැක ආයුෂ්මත් මහා මොග්ගල්ලානයන් වහන්සේට මෙය පැවසුවේ ය.

“ඒහි ඛෝ මාරිස මොග්ගල්ලාන, සාගතං මාරිස මොග්ගල්ලාන, චිරස්සං ඛෝ මාරිස මොග්ගල්ලාන, ඉමං පරියායමකාසි යදිදං ඉධාගමනාය. නිසීද මාරිස, මොග්ගල්ලාන, ඉදමාසනං පඤ්ඤත්තන්ති.” නිසීදි ඛෝ ආයස්මා මහාමොග්ගල්ලානෝ පඤ්ඤත්තේ ආසනේ. තිස්සෝපි ඛෝ බ්‍රහ්මා ආයස්මන්තං මහාමොග්ගල්ලානං අභිවාදෙත්වා ඒකමන්තං නිසීදි. ඒකමන්තං නිසින්නං ඛෝ තිස්සං බ්‍රහ්මානං ආයස්මා මහාමොග්ගල්ලානෝ ඒතදවෝච:

“මොග්ගල්ලාන නිදුකාණන් වහන්ස, වඩිනා සේක්වා! මොග්ගල්ලාන නිදුකාණන් වහන්ස, මනා වැඩම කිරීමකි. මොග්ගල්ලාන නිදුකාණන් වහන්සේ මෙහි වැඩම කිරීම සඳහා බොහෝ කලකින් ඉඩ ලබා ගත් සේක. මොග්ගල්ලාන නිදුකාණන් වහන්ස, මේ අසුනක් පණවන ලද්දේ ය. වැඩ හිඳිනු මැනැව.”

එකල්හී ආයුෂ්මත් මහා මොග්ගල්ලානයන් වහන්සේ පණවන ලද අසුනෙහි වැඩහුන් සේක. තිස්ස බ්‍රහ්ම තෙමේ ද ආයුෂ්මත් මහා මොග්ගල්ලානයන් වහන්සේට සකසා වන්දනා කොට එකත්පස් ව හිඳගත්තේ ය. එකත්පස් ව හුන් තිස්ස බ්‍රහ්මයා හට ආයුෂ්මත් මහා මොග්ගල්ලානයන් වහන්සේ මෙය වදාළ සේක.

“කතමේසානං ඛෝ තිස්ස, දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා?”ති.

“තිස්සයෙනි, ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යි මෙබඳු ඥානයක් තිබෙන්නේ කවර දෙවියන් හට ද?”

චාතුමහාරාජිකානං ඛෝ මාරිස මොග්ගල්ලාන, දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණාති.”

“මොග්ගල්ලාන නිදුකාණන් වහන්ස, ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යි යන මෙබඳු ඥානයක් චාතුම්මහාරාජික දෙවියන් හට ඇත්තේ ය.”

සබ්බේසඤ්ඤේව නු ඛෝ තිස්ස චාතුමහාරාජිකානං දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා?”ති.

“තිස්සයෙනි, ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යි යන මෙබඳු ඥානයක් චාතුම්මහාරාජික සියළු දෙවියන්ට ම තිබෙන්නේ ද?”

න ඛෝ මාරිස මොග්ගල්ලාන, සබ්බේසං චාතුමහාරාජිකානං දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා”ති. යේ ඛෝ තේ මාරිස මොග්ගල්ලාන, චාතුමහාරාජිකා දේවා බුද්ධේ අවෙච්චප්පසාදේන අසමන්නාගතා ධම්මේ අවෙච්චප්පසාදේන අසමන්නාගතා සංඝේ අවෙච්චප්පසාදේන අසමන්නාගතා අරියකන්තේහි සීලේහි අසමන්නාගතා, න තේසං දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා”ති. යේ ච ඛෝ තේ මාරිස මොග්ගල්ලාන, චාතුමහාරාජිකා දේවා බුද්ධේ අවෙච්චප්පසාදේන සමන්නාගතා ධම්මේ අවෙච්චප්පසාදේන සමන්නාගතා සංඝේ අවෙච්චප්පසාදේන සමන්නාගතා අරියකන්තේහි සීලේහි සමන්නාගතා, තේසං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා”ති. චාතුමහාරාජිකානඤ්ඤේව නු ඛෝ තිස්ස, දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා”ති උදාහු තාවතිංසානම්පි දේවානං ….(පෙ)…. යාමානම්පි දේවානං ….(පෙ)…. තුසිතානම්පි දේවානං ….(පෙ)…. නිම්මානරතීනම්පි දේවානං ….(පෙ)…. පරනිම්මිතවසවත්තීනම්පි දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා?”ති. …(පෙ)…

“නැත. මොග්ගල්ලාන නිදුකාණෙනි, සියළු චාතුම්මහාරාජික දෙවියන් හට ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යි යන ඥානය නැත්තේ ය.

මොග්ගල්ලාන නිදුකාණෙනි, යම් චාතුම්මහාරාජික දෙවිවරු බුදුරජුන් කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු නොවෙත් ද, ධර්මය කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු නොවෙත් ද, සංඝයා කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු නොවෙත් ද, ආර්යකාන්ත ශීලයෙන් යුතු නොවෙත් ද, ඒ දෙවියන් හට ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යන ඥානය නැත්තේ ය.

මොග්ගල්ලාන නිදුකාණෙනි, යම් චාතුම්මහාරාජික දෙවිවරු බුදුරජුන් කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු වෙත් ද, ධර්මය කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු වෙත් ද, සංඝයා කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු වෙත් ද, ආර්යකාන්ත ශීලයෙන් යුතු වෙත් ද, ඒ දෙවියන් හට ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යන ඥානය ඇත්තේ ය.”

“තිස්සයෙනි, ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යන ඥානය තිබෙන්නේ චාතුම්මහාරාජික දෙවියන්ට පමණ ද? එසේ ත් නැත්නම්, තව්තිසාවැසි දෙවියන්ට ත් ….(පෙ)…. යාමවැසි දෙවියන්ට ත් ….(පෙ)…. තුසිත දෙවියන්ට ත් ….(පෙ)…. නිම්මාණරතී දෙවියන්ට ත් ….(පෙ)…. ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යන ඥානය පරනිම්මිත වසවත්තී දෙවියන්ට ද තිබෙන්නේ ද?”

පරනිම්මිතවසවත්තීනම්පි ඛෝ මාරිස, මොග්ගල්ලාන, දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා”ති.

“මොග්ගල්ලාන නිදුකාණන් වහන්ස, ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යි යන මෙබඳු ඥානයක් පරනිම්මිත වසවත්තී දෙවියන්ට ද ඇත්තේ ය.”

සබ්බේසඤ්ඤේව නු ඛෝ තිස්ස, පරනිම්මිතවසවත්තීනං දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා?”ති.

“තිස්සයෙනි, ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යි යන මෙබඳු ඥානයක් පරනිම්මිත වසවත්තී සියළු දෙවියන්ට ම තිබෙන්නේ ද?”

න ඛෝ මාරිස, මොග්ගල්ලාන, සබ්බේසඤ්ඤේව පරනිම්මිතවසවත්තීනං දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා”ති. යේ ඛෝ තේ මාරිස, මොග්ගල්ලාන, පරනිම්මිතවසවත්තී දේවා බුද්ධේ අවෙච්චප්පසාදේන අසමන්නාගතා ධම්මේ අවෙච්චප්පසාදේන අසමන්නාගතා සංඝේ අවෙච්චප්පසාදේන අසමන්නාගතා අරියකන්තේහි සීලේහි අසමන්නාගතා, න තේසං දේවානං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා”ති. යේ ච ඛෝ තේ මාරිස මොග්ගල්ලාන, පරනිම්මිතවසවත්තී දේවා බුද්ධේ අවෙච්චප්පසාදේන සමන්නාගතා ධම්මේ අවෙච්චප්පසාදේන සමන්නාගතා සංඝේ අවෙච්චප්පසාදේන සමන්නාගතා අරියකන්තේහි සීලේහි සමන්නාගතා, තේසං ඒවං ඤාණං හෝති: “සෝතාපන්නම්හා අවිනිපාතධම්මා නියතා සම්බෝධිපරායණා”ති.

“නැත. මොග්ගල්ලාන නිදුකාණෙනි, සියළු පරනිම්මිත වසවත්තී දෙවියන් හට ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යි යන ඥානය නැත්තේ ය.

මොග්ගල්ලාන නිදුකාණෙනි, යම් පරනිම්මිත වසවත්තී දෙවිවරු බුදුරජුන් කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු නොවෙත් ද, ධර්මය කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු නොවෙත් ද, සංඝයා කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු නොවෙත් ද, ආර්යකාන්ත ශීලයෙන් යුතු නොවෙත් ද, ඒ දෙවියන් හට ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යන ඥානය නැත්තේ ය.

මොග්ගල්ලාන නිදුකාණෙනි, යම් පරනිම්මිත වසවත්තී දෙවිවරු බුදුරජුන් කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු වෙත් ද, ධර්මය කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු වෙත් ද, සංඝයා කෙරෙහි නොසෙල්වෙන ප්‍රසාදයෙන් යුතු වෙත් ද, ආර්යකාන්ත ශීලයෙන් යුතු වෙත් ද, ඒ දෙවියන් හට ‘අපි සෝතාපන්න වෙමු. අපායට නොවැටෙන ස්වභාවය ඇති, නියත වශයෙන් ම නිවන අවබෝධ කරන්නමෝ වෙමු’ යන ඥානය ඇත්තේ ය.”

අථ ඛෝ ආයස්මා මහාමොග්ගල්ලානෝ තිස්සස්ස බ්‍රහ්මුනෝ භාසිතං අභිනන්දිත්වා අනුමෝදිත්වා සෙය්‍යථාපි නාම බලවා පුරිසෝ සමිඤ්ජිතං වා බාහං පසාරෙය්‍ය, පසාරිතං වා බාහං සමිඤ්ජෙය්‍ය, ඒවමේව බ්‍රහ්මලෝකේ අන්තරහිතෝ ජේතවනේ පාතුරහෝසීති.

ඉක්බිති ආයුෂ්මත් මහා මොග්ගල්ලානයන් වහන්සේ තිස්ස බ්‍රහ්මයාගේ භාෂිතය සතුටින් පිළිගෙන අනුමෝදන් වී බලවත් පුරුෂයෙක් හැකිලූ ඇතක් දිගහරින්නේ යම් සේ ද, දිගු කළ අතක් හකුලන්නේ යම් සේ ද, එබඳු කලක් තුළ බ්‍රහ්ම ලෝකයෙන් නොපෙනී ගොස් ජේතවනයෙහි පහළ වූ සේක.

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

මොග්ගල්ලාන සූත්‍රය නිමා විය.

ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/an4_6-1-4-4/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M