අංගුත්තර නිකාය

තික නිපාතෝ

3.3.3.5.

[සාවත්ථි නිදානං]

සැවැත් නුවරදී …………….

ඒකං සමයං භගවා සාවත්ථියං විහරති ජේතවනේ අනාථපිණ්ඩිකස්ස ආරාමේ. අථ ඛෝ හත්ථකෝ දේවපුත්තෝ අභික්කන්තාය රත්තියා අභික්කන්තවණ්ණා කේවලකප්පං ජේතවනං ඕභාසෙත්වා යේන භගවා තේනුපසංකමි. උපසංකමිත්වා භගවතෝ පුරතෝ ඨස්සාමීති ඕසීදති චේව සංසිදති ච, න සක්කෝති සණ්ඨාතුං. සෙය්‍යථාපි නාම සප්පිං වා තේලං වා වාලිකාය ආසිත්තං ඕසීදති සංසීදති න සණ්ඨාති. ඒවමේවං හත්ථකෝ දේවපුත්තෝ භගවතෝ පුරතෝ ඨස්සාමීති ඕසීදති චේව සංසීදති ච, න සක්කෝති සණ්ඨාතුං.

ඒ දිනවල භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වැඩසිටියේ සැවැත් නුවර ජේතවන නම් වූ අනේපිඬු සිටුතුමාගේ ආරාමයේ. එදා හත්ථක දිව්‍යපුත්‍රයා රැය ඉක්ම ගිය පසු ඉතාමත් දිදුලන වර්ණයෙන් යුතුව මුළු දෙව්රම් වෙහෙරම ආලෝකවත් කරමින් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වැඩසිටි තැනට පැමිණියා. පැමිණ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ඉදිරියේ හිටගෙන සිටිමියි සිතා උත්සාහ කළත් ගිලෙනවා. වැගිරී යනවා. නැවතී සිටීමට පුළුවන්කමක් නෑ. ඒක මේ වගේ දෙයක්. ගිතෙල් හෝ තෙල් හෝ වැලි මතට ඉසිනා ලද විට යටට ගිලෙනවා. වැලි තුළට වැගිරෙනවා. පිහිටන්නේ නෑ. අන්න ඒ විදිහටම හත්ථක දිව්‍යපුත්‍රයා භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ඉදිරියේ සිටිමිය සිතා උත්සාහ කළත් ගිලෙනවා. වැගිරී යනවා. නැවතී සිටීමට පුළුවන්කමක් නෑ.

අථ ඛෝ භගවා හත්ථකං දේවපුත්තං ඒතදවෝච: ඕළාරිකං හත්ථක, අත්තභාවං අභිනිම්මිනාහීති.

එතකොට භාග්‍යවතුන් වහන්සේ හත්ථක දිව්‍යපුත්‍රයාට මෙය වදාළා. “පින්වත් හත්ථක, ගොරෝසු ආත්මභාවයක් මවාගන්න.”

“ඒවං භන්තේ”ති ඛෝ හත්ථකෝ දේවපුත්තෝ භගවතෝ පටිස්සුත්වා ඕළාරිකං අත්තභාවං අභිනිම්මිනිත්වා භගවන්තං අභිවාදෙත්වා ඒකමන්තං අට්ඨාසි. ඒකමන්තං ඨිතං ඛෝ හත්ථකං දේවපුත්තං භගවා ඒතදවෝච:

“එසේය, ස්වාමීනී” කියලා හත්ථක දිව්‍යපුත්‍රයා භාග්‍යවතුන් වහන්සේට පිළිතුරු දීලා ගොරෝසු ආත්මභාවයක් මවාගෙන, භාග්‍යවතුන් වහන්සේට වන්දනා කොට එකත්පස්ව සිටගත්තා. එකත්පස්ව සිටි හත්ථක දිව්‍යපුත්‍රයාට භාග්‍යවතුන් වහන්සේ මෙකරුණ වදාළා.

යේ තේ හත්ථක, ධම්මා පුබ්බේ මනුස්සභූතස්ස පවත්තිනෝ අහේසුං, අපි නු තේ තේ ධම්මා ඒතරහි පවත්තිනෝති?

“පින්වත් හත්ථක, ඉස්සර මිනිස් ජීවිතය ගත කරද්දී ඔබ තුළ යම් බණ දහම් වැටහීම පැවතුනාද, දැනුත් ඔබ තුළ ඒ බණ දහම් වැටහී පවතිනවාද?”

යේ ච මේ භන්තේ, ධම්මා පුබ්බේ මනුස්සභූතස්ස පවත්තිනෝ අහේසුං, තේ ච මේ ධම්මා ඒතරහි පවත්තිනෝ. යේ ච මේ භන්තේ, ධම්මා පුබ්බේ මනුස්සභූතස්ස නප්පවත්තිනෝ අහේසුං, තේ ච මේ ධම්මා ඒතරහි පවත්තිනෝ. සෙය්‍යථාපි භන්තේ, භගවා ඒතරහි ආකිණ්ණෝ විහරති භික්ඛූහි භික්ඛුනීහි උපාසකේහි උපාසිකාහි රාජූහි රාජමහාමත්තේහි තිත්ථියේහි තිත්ථියසාවකේහි, ඒවමේවං ඛෝ අහං භන්තේ, ආකිණ්ණෝ විහරාමි දේවපුත්තේහි. දූරතෝපි භන්තේ, දේවපුත්තා ආගච්ඡන්ති හත්ථකස්ස දේවපුත්තස්ස සන්තිකේ ධම්මං සොස්සාමාති. තිණ්ණාහං භන්තේ, ධම්මානං අතිත්තෝ අප්පටිවානෝ කාලංකතෝ.

කතමේසං තිණ්ණං?

“ස්වාමීනී, ඉස්සර මිනිස් ජීවිතය ගත කරද්දී මට යම් බණ දහම් වැටහී පැවතුනා නම්, දැනුත් මා හට ඒ බණ දහම් එසේම වැටහී පවතිනවා. ඒ වගේම ස්වාමීනී, ඉස්සර මිනිස් ජීවිතය ගත කරද්දී මට යම් බණ දහම් නොවැටහී පැවතුනා නම්, දැන් මා හට ඒ බණ දහම්ද වැටහී පවතිනවා. ස්වාමීනී, ඒක මේ වගේ දෙයක්. භාග්‍යවතුන් වහන්සේ මේ දිනවල භික්ෂු භික්ෂුණීන්, උපාසක උපාසිකාවන්, රාජ රාජමහාමාත්‍යාදීන්, අන්‍යාගමික තාපසවරුන්, අන්‍යාගමික ශ්‍රාවකයින් විසින් පිරිවරන ලදුව වැඩවසනා සෙක්ද, ස්වාමීනී, ඒ විදිහමයි. මාත් දිව්‍යපුත්‍රයන් විසින් පිරිවරාගෙනයි වාසය කරන්නේ. ස්වාමීනී, ‘හත්ථක දිව්‍යපුත්‍රයා වෙතින් බණ අසන්නට ඕනෑ’ කියලා දිව්‍යපුත්‍රයෝ දුර ඉඳලත් එනවා. ස්වාමීනී, මා කළුරිය කළේ කාරණා තුනක් පිළිබඳව තෘප්තියට පත්වෙලා නොවේ. එපා වෙලා නොවේ. ඒ තුන මොනවාද?

භගවතෝ අහං භන්තේ, දස්සනස්ස අතිත්තෝ අප්පටිවානෝ කාලංකතෝ. සද්ධම්මසවනස්සාහං භන්තේ, අතිත්තෝ අප්පටිවානෝ කාලංකතෝ. සංඝස්සාහං භන්තේ, උපට්ඨානස්ස අතිත්තෝ අප්පටිවානෝ කාලංකතෝ. ඉමේසං ඛෝ අහං භන්තේ, තිණ්ණං ධම්මානං අතිත්තෝ අප්පටිවානෝ කාලකතෝති.

ස්වාමීනී, මං කළුරිය කළේ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ දැකීමෙන් තෘප්තියකට පත්වෙලා නොවෙයි. එපා වෙලා නොවෙයි. ස්වාමීනී, මං කළුරිය කළේ ශ්‍රී සද්ධර්මය ශ්‍රවණය කිරීමෙන් තෘප්තියකට පත්වෙලා නොවෙයි. එපා වෙලා නොවෙයි. ස්වාමීනී, මං කළුරිය කළේ ආර්ය සංඝයාට උපස්ථාන කිරීමෙන් තෘප්තියකට පත්වෙලා නොවෙයි. එපා වෙලා නොවෙයි. ස්වාමීනී, මං කළුරිය කළේ ඔය කාරණා තුන පිළිබඳව තෘප්තියකට පත්වෙලා නොවෙයි. එපා වෙලා නොවෙයි.

නාහං භගවතෝ දස්සනස්ස තිත්තිමජ්ඣගා කුදාචනං,
සංඝස්ස උපට්ඨානස්ස සද්ධම්මසවණස්ස ච.

මට කවදාවත් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ දැකීමෙන් තෘප්තිමත් වූ බවක් ඇතිවුනේ නෑ. ඒ වගේම ආර්ය සංඝයාට උපස්ථාන කිරීමෙනුත්, සද්ධර්ම ශ්‍රවණය කිරීමෙනුත් තෘප්තිමත් වූ බවක් ඇතිවුනේ නෑ.

අධිසීලේ සික්ඛමානෝ සද්ධම්මසවණේ රතෝ,
තිණ්ණං ධම්මානමතිත්තෝ හත්ථකෝ අවිහං ගතෝති.

අධි සීලයෙහි හික්මෙමින්, සද්ධර්මය ශ්‍රවණයෙහි ඇලී සිටිමින්, කාරණා තුනක් පිළිබඳව අතෘප්තිමත්වයි හත්ථක අවිහ බඹලොවට ගියේ.

ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/an1_3-3-3-5/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M