සංයුත්ත නිකාය

නිදාන වග්ගෝ

1.5.5. ඤාතික සුත්තං

1.5.5. ඤාතික ගමේදී වදාළ දෙසුම

ඒවං මේ සුතං. ඒකං සමයං භගවා ඤාතිකේ විහරති ගිඤ්‌ජකාවසථේ. අථ ඛෝ භගවා රහෝගතෝ පටිසල්‌ලීනෝ ඉමං ධම්‌මපරියායං අභාසි.

මා හට අසන්නට ලැබුණේ මෙ විදිහටයි. ඒ දිනවල භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වැඩසිටියේ ඤාතික ගමේ ගඩොලින් කළ ආවාසයකයි. එදා භාග්‍යවතුන් වහන්සේ හුදෙකලාවේ විවේකයෙන් වැඩ ඉඳගෙන මේ දහම් ක්‍රමය වදාළා.

චක්‌ඛුඤ්‌ච පටිච්‌ච රූපේ ච උප්‌පජ්‌ජති චක්‌ඛුවිඤ්‌ඤාණං. තිණ්‌ණං සංගති ඵස්සෝ. ඵස්‌ස පච්‌චයා වේදනා. වේදනා පච්‌චයා තණ්‌හා. තණ්‌හා පච්‌චයා උපාදානං. ….(පෙ)…. ඒවමේතස්‌ස කේවලස්‌ස දුක්‌ඛක්‌ඛන්‌ධස්‌ස සමුදයෝ හෝති.

‘ඇසත්, රූපත් හේතු කොට ගෙන ඇසේ විඤ්ඤාණය උපදිනවා. ඒ තුනේ එකතු වීම ස්පර්ශයයි. ස්පර්ශය හේතු කොට ගෙන විඳීම ඇති වේ. විඳීම හේතු කොට ගෙන තණ්හාව ඇති වේ. තණ්හාව හේතු කොට ගෙන උපාදාන ඇති වේ ….(පෙ)…. ඔය ආකාරයටයි මේ මුළු මහත් දුක් රැසම හටගන්නේ.

සෝතඤ්‌ච පටිච්‌ච සද්දේ ච ….(පෙ)…. ඝානඤ්‌ච පටිච්‌ච ගන්ධේ ච ….(පෙ)…. ජිව්‌හඤ්‌ච පටිච්‌ච රසේ ච ….(පෙ)…. කායඤ්‌ච පටිච්‌ච ඵොට්‌ඨබ්‌බේ ච ….(පෙ)…. මනඤ්‌ච පටිච්‌ච ධම්මේ ච උප්‌පජ්‌ජති මනෝවිඤ්‌ඤාණං. තිණ්‌ණං සංගති ඵස්සෝ. ඵස්‌සපච්‌චයා වේදනා. වේදනාපච්‌චයා තණ්‌හා. තණ්‌හාපච්‌චයා උපාදානං ….(පෙ)…. ඒවමේතස්‌ස කේවලස්‌ස දුක්‌ඛක්‌ඛන්‌ධස්‌ස සමුදයෝ හෝති.

කනත්, ශබ්දයත් හේතු කොට ගෙන ….(පෙ)…. නාසයත්, ගඳ සුවඳත් හේතු කොට ගෙන ….(පෙ)…. දිවත්, රසයත් හේතු කොට ගෙන ….(පෙ)…. කයත්, පහසත් හේතු කොට ගෙන ….(පෙ)…. මනසත්, අරමුණුත් හේතු කොට ගෙන මනසේ විඤ්ඤාණය උපදිනවා. ඒ තුනේ එකතු වීම ස්පර්ශයයි. ස්පර්ශය හේතු කොට ගෙන විඳීම ඇති වේ. විඳීම හේතු කොට ගෙන තණ්හාව ඇති වේ. තණ්හාව හේතු කොට ගෙන උපාදාන ඇති වේ. …(පෙ)…. ඔය ආකාරයටයි මේ මුළු මහත් දුක් රැසම හටගන්නේ.

චක්‌ඛුඤ්‌ච පටිච්‌ච රූපේ ච උප්‌පජ්‌ජති චක්‌ඛුවිඤ්‌ඤාණං. තිණ්‌ණං සංගති ඵස්සෝ. ඵස්‌ස පච්‌චයා වේදනා. වේදනා පච්‌චයා තණ්‌හා. තස්‌සායේව තණ්‌හාය අසේසවිරාගනිරෝධා උපාදානනිරෝධෝ. උපාදානනිරෝධා භවනිරෝධෝ ….(පෙ)…. ඒවමේතස්‌ස කේවලස්‌ස දුක්‌ඛක්‌ඛන්‌ධස්‌ස නිරෝධෝ හෝති.

ඇසත්, රූපත් හේතු කොට ගෙන ඇසේ විඤ්ඤාණය උපදිනවා. ඒ තුනේ එකතු වීම ස්පර්ශයයි. ස්පර්ශය හේතු කොට ගෙන විඳීම ඇති වේ. විඳීම හේතු කොට ගෙන තණ්හාව ඇති වේ. ඒ තණ්හාව සහමුලින්ම නොඇල්මෙන් නිරුද්ධ වීමෙන් උපාදාන නිරුද්ධ වෙලා යනවා. උපාදාන නිරුද්ධ වීමෙන් භවය නිරුද්ධ වෙලා යනවා. …(පෙ)…. ඔය ආකාරයටයි මේ මුළු මහත් දුක් රැසම නිරුද්ධ වෙලා යන්නේ.

සෝතඤ්‌ච පටිච්‌ච සද්දේ ච ….(පෙ)…. ඝානඤ්ච පටිච්ච ගන්ධේ ච ….(පෙ)…. ජිව්හඤ්ච පටිච්ච රසේ ච ….(පෙ)…. කායඤ්ච පටිච්ච ඵොට්ඨබ්බේ ච ….(පෙ)…. මනඤ්‌ච පටිච්‌ච ධම්මේ ච උප්‌පජ්‌ජති මනෝවිඤ්‌ඤාණං. තිණ්‌ණං සංගති ඵස්සෝ. ඵස්‌සපච්‌චයා වේදනා. වේදනාපච්‌චයා තණ්‌හා. තස්‌සායේව තණ්‌හාය අසේසවිරාගනිරෝධා උපාදානනිරෝධෝ. උපාදානනිරෝධා භවනිරෝධෝ ….(පෙ)…. ඒවමේතස්‌ස කේවලස්‌ස දුක්‌ඛක්‌ඛන්‌ධස්‌ස නිරෝධෝ හෝතී’ති.

කනත්, ශබ්දයත් හේතු කොට ගෙන ….(පෙ)…. නාසයත්, ගඳ සුවඳත් හේතු කොට ගෙන ….(පෙ)…. දිවත්, රසයත් හේතු කොට ගෙන ….(පෙ)…. කයත්, පහසත් හේතු කොට ගෙන ….(පෙ)…. මනසත්, අරමුණුත් හේතු කොට ගෙන මනසේ විඤ්ඤාණය උපදිනවා. ඒ තුනේ එකතු වීම ස්පර්ශයයි. ස්පර්ශය හේතු කොට ගෙන විඳීම ඇති වේ. විඳීම හේතු කොට ගෙන තණ්හාව ඇති වේ. ඒ තණ්හාව සහමුලින්ම නොඇල්මෙන් නිරුද්ධ වීමෙන් උපාදාන නිරුද්ධ වෙලා යනවා. උපාදාන නිරුද්ධ වීමෙන් භවය නිරුද්ධ වෙලා යනවා. …(පෙ)…. ඔය ආකාරයටයි මේ මුළු මහත් දුක් රැසම නිරුද්ධ වෙලා යන්නේ.

තේන ඛෝ පන සමයේන අඤ්ඤතරෝ භික්‌ඛු භගවතෝ උපස්‌සුතිං ඨිතෝ හෝති. අද්‌දසා ඛෝ භගවා තං භික්‌ඛුං උපස්‌සුතිං ඨිතං. දිස්‌වාන තං භික්‌ඛුං ඒතදවෝච. අස්‌සෝසි නෝ ත්‌වං භික්‌ඛු ඉමං ධම්‌මපරියායන්‌ති? ඒවං භන්තේ’ති. උග්‌ගණ්‌හාහි ත්‌වං භික්‌ඛු ඉමං ධම්‌මපරියායං. පරියාපුණාහි ත්‌වං භික්‌ඛු ඉමං ධම්‌මපරියායං. ධාරේහි ත්‌වං භික්‌ඛු ඉමං ධම්‌මපරියායං. අත්‌ථසංහිතෝ’යං භික්‌ඛු ධම්‌මපරියායෝ, ආදිබ්‍රහ්‌මචරියකෝ ති.

ඒ වෙලාවේ එක්තරා භික්ෂුවක් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වදාළ මේ ධර්මය ඇසෙන සීමාවෙහි හිටියා. භාග්‍යවතුන් වහන්සේ තමන් වහන්සේගේ ඇසෙන සීමාවෙහි සිටිය ඒ භික්ෂුව දැක වදාළා. දැක ඒ භික්ෂුවට මෙහෙම වදාළා.

“පින්වත් භික්ෂුව, ඔබට මේ දහම් ක්‍රමය ඇසුණාද?”

“එසේය, ස්වාමීනී”

“පින්වත් භික්ෂුව, ඔබ මේ දහම් ක්‍රමය ඉගෙන ගන්න. පින්වත් භික්ෂුව, ඔබ මේ දහම් ක්‍රමය පාඩම් කරගන්න. පින්වත් භික්ෂුව, ඔබ මේ දහම් ක්‍රමය හිතේ දරා ගන්න. පින්වත් භික්ෂුව, මේ දහම් ක්‍රමය ඉතාම ප්‍රයෝජනවත්. මේ බඹසර ජීවිතයට මූලික වන දෙයක්.”

සාදු! සාදු!! සාදු!!!

ඤාතික සූත්‍රය නිමා විය.

ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/sn2_1-5-5/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M