659. ඉතා හොඳම වර්ගයේ මහා බල සම්පන්න ගවයන් ඉන්නවා. කරත්තෙ බැන්දට පස්සේ බර ඇදගෙන යන එක සුළු දෙයක්. ඒ ශක්තිමත් ගවයා නියම විදිහට බර අදිනවා පිට පනින්නෙ නෑ.
660. ධර්මය අවබෝධ කළ භික්ෂුවත් ඒ වගේ තමයි. එයා වතුර පිරිල තිබෙන මුහුදක් වගෙයි. ප්රඥාවෙන් තෘප්තිමත් වෙලා ඉන්නෙ. අනුන්ට අපහාස කරන්නෙ නෑ. මේක එබඳු අයගේ ශ්රේෂ්ඨ ගුණයක්.
661. සත්වයන් දුක් විඳින්නෙ කාලය තුළ, කාලයටම වසඟ වෙලා ඉන්න නිසා. භවය තුළ, භවයටම වසඟ වෙලා. ඉතින් ඒ උදවිය මේ ජීවිතයේදීම ශෝක වෙනවා.
662. සැප ලැබුණහම ඒ ගොල්ල හරි ආඩම්බරයි. දුක ලැබුණහම ඒ දුකට යටත් වෙනවා. ජීවිතයේ යථාර්ථය අවබෝධ වෙලා නැති ඒ නුවණ මඳ ජනතාව සැප දුක දෙකෙන්ම පීඩා විඳිනවා.
663. මේ සැප දුකට මැදි වෙලා තිබෙන බව පැවැත්ම මහල දෙන්නෙ තණ්හාවෙන්. මේ තණ්හාව නැති කළොත් ඒ ගොල්ලන්ට ඉන්න පුළුවන් ඉන්ද්රඛීලයක් වගේ. උස් පහත් නොවී ඉන්න පුළුවන්.
664. එබඳු උදවියට යමක් ලැබුණත් එකයි. නොලැබුණත් එකයි. අපකීර්තිය ලැබුණත් එකයි. කීර්තිය ලැබුණත් එකයි. නින්දා ලැබුණත් එකයි. ප්රශංසා ලැබුණත් එකයි. සැප ලැබුණත් එකයි. දුක ලැබුණත් එකයි. කම්පා වෙන්නෙ නෑ.
665. කිසිම අරමුණකට ඒ ගොල්ල ඇලෙන්නෙ නෑ. නෙළුම් කොළෙන් ලිස්සා වැටෙන වතුර බින්දුවක් වගේ. ඒ නුවණැති උදවිය හැමතැනදිම සැපෙන් ඉන්නවා. හැමතැනදිමත් අපරාජිතව ඉන්නවා.
666. දැහැමි ජීවිතයෙන් අලාභයක් ලැබෙනවා නම් අදැහැමි ජීවිතයෙන් ලාභයක් ලැබෙනවා නම් මේ දෙකෙන් අදැහැමි ජීවිතයෙන් ලැබෙන ලාභයට වඩා ඇත්තෙන්ම දැහැමි අලාභය ශ්රේෂ්ඨයි.
667. මෝඩ ජනතාවගේ වර්ණනාවත් නිකෙලෙස් බුද්ධිමත් ජනතාවගේ අපහාසයත් කියන දෙකෙන් මෝඩ ජනතාවගේ වර්ණනාවට වඩා නිකෙලෙස් බුද්ධිමතුන්ගේ අපහාසය උතුම්ය.
668. මෝඩ ජනතාවගේ ප්රශංසාවත්, නිකෙලෙස් බුද්ධිමතුන්ගේ ගර්හාවත් කියන දෙකෙන් මෝඩ ජනතාවගේ ප්රශංසාවට වඩා නිකෙලෙස් බුද්ධිමතුන්ගේ ගර්හාව උතුම්ය.
669. කාම සේවනයෙන් ලැබෙන සැපයත්, කාමයන්ගෙන් වෙන් වී විවේකයෙන් සිටින විට ලැබෙන දුකත් යන මේ දෙකෙන් කාමයෙන් ලැබෙන සැපයට වඩා විවේකයෙන් ලැබනෙ දුක උතුම්ය.
670. අධාර්මිකව ජීවත් වීමත් ධාර්මිකව ලැබෙන මරණයත් යන මේ දෙකෙන් අධාර්මික ජීවිතයට වඩා ධාර්මික මරණය උතුම්ය.
671. කාම, කෝප දෙකම නැති කළ කිසිම භවයකට නොඇලුණ ශාන්ත සිත් ඇති තණ්හා රහිත කෙනා ලෝකයේ හැසිරෙන කොට එයාට ප්රිය අප්රිය වශත්යන් භේදයන් කිසිවක් නැහැ.
672. බොජ්ඣංග ධර්ම දියුණු කරලා ඉන්ද්රිය ධර්මත්, බල ධර්මත් දියුණු කරල තමයි පරම ශාන්තියට පැමිණෙන්නෙ. ඒ රහත් මුනිවරුන් පිරිනිවන් පානවා.
මෙය වනාහී ආයුෂ්මත් ගෝදත්ත නම් රහත් මුනිඳුන් වදාළ ගාථාවන්ය.
දහහතරවෙනි නිපාතය නිමා විය.
(ගාථා දහහතර බැගින් වදාළ කොටස නිමා විය)
ධර්මදානය උදෙසා පාලි සහ සිංහල අන්තර්ගතය උපුටා ගැනීම https://mahamevnawa.lk/sutta/kn5_14-1-2/ වෙබ් පිටුවෙනි.
Ver.1.40 - Last Updated On 26-SEP-2020 At 03:14 P.M